|
|
|
||
Předmět završující profesionální přípravu učitele chemie odborné školy, zaměřený převážně na specifické činnosti učitele chemie a jeho žáků: experimentování, modelování, vizualizaci, symbolizaci, elementarizaci, didaktické hry (činnostní pedagogika chemie).
Poslední úprava: TAJ832 (28.08.2013)
|
|
||
Základní literatura : HOLADA, K. Specifické činnosti učitele chemie a jeho žáků. Praha, UK PedF, 2000 vč. 5 příloh. HOLADA,K.; BENEŠ, P: Speciální didaktika chemie. Antologie reprintovaných článků. Praha: SNP 1983. HOLADA, K. Pedagogika chemie. Reprintované články. Praha :UK PedF, 2000.
Doporučená literatura: Bude doporučována při přednáškách, popř. předávána formou xerokopií a nekomerčních CD. Poslední úprava: TAJ832 (18.04.2007)
|
|
||
1. Pojetí a vývoj pedagogiky chemie. Křepelkovo praktikum přednáškových experimentů s přednáškou o metodice vyučování chemie. Metodika chemie, didaktika chemie, teorie vyučování chemie, oborová didaktika, pedagogika chemie. 2. Oborová a pedagogická složka kvalifikace učitele chemie odborné školy. Bipolárnost přípravy učitele chemie: učitel chemie - pedagog nebo chemik? Profesionální kompetence učitele chemie a jeho žáků. 3. Didaktické hry s chemickou tematikou. Funkce her, jejich třídění, hra ve výuce chemie a v zájmové činnosti, mikropraktikum didaktických her chemicky zaměřených. 4. Experimentování v chemii a její výuce na odborné škole. Školní a chemický experiment - jejich divergence a konvergence, dichotomické třídění edukačních experimentů, specifika pokusů žáků a učitele. 5. Laborační a demonstrační pokusy. Měřítka a exaktnost školních pokusů, jejich instrumentace, metodiky a techniky jejich prezentace. 6. Modelování v chemii a její výuce na odborné škole. Model jako prostředek poznávání a jako výsledek poznání, model - reprezentant reality, pyramidální model modelování, obecné funkce modelů, funkční klasifikace modelů, vyučovací předmět chemie jako model chemie, poválečné modely výuky chemie. 7. Vizualizace v chemii a její výuce na odborné škole. Pojetí vizualizace v širším a užším smyslu, třídění metod a technik vizualizace, vizualizace experimentů vs. vizualizace experimenty, vizualizace modelů vs. vizualizace modelováním. 8. Elementarizace metod studia chemických látek a reakcí. Postup využívající experimentování, modelování a vizualizaci obvykle ve třech etapách: sestrojení funkčního modelu přístroje, modelové pokusy objasňující principy metody, modelové důkazy a stanovení a - podle možností - práce se skutečnými přístroji. 9. Symbolizace v chemii a její výuce na odborné škole. Značky, vzorce, rovnice, výrazy, piktogramy, matematické modely a specifika jejich použití. 10. Profesiogram, specifické kompetence a chování učitele chemie. Profesiogram učitele obecně a "chemika" speciálně, deskriptory popisující kompetence učitele chemie odborné školy a jeho žáků. 11. Pedagogické aspekty chemických výrob. Různá pojetí učiva o chemických výrobách a jejich výběru, specifické formy, metody a prostředky prezentace chemických výrob, funkce tohoto učiva ve všeobecném, preprofesionálním a profesionálním vzdělání. 12. Pedagogické aspekty metodiky chemie. Metodika chemie vs. metodika vyučování chemie, metodika chemie jako prostředek i jako předmět výuky chemie, klasifikace metod chemie vs. metod vyučování chemie. 13. Hygienické, bezpečnostní a ekologické aspekty výuky chemie. Legislativa - akcelerátor, či brzda výuky chemie (zejména forem a metod praktických). Východiska z omezujících zákonů, vyhlášek, předpisů a výkladů zneužívajících těchto dokumentů k nedělání pokusů. 14. Permanentní celoživotní vzdělávání učitelů chemie. Pedagogická a chemická složka dalšího vzdělávání učitelů chemie, postgraduální studium, magisterské a doktorské studium, manažerská studia, doplňkové pedagogické studium.
Poslední úprava: TAJ832 (28.08.2013)
|
|
||
V literatuře citované e-knihy jsou dostupné na Moodle PedF UK v Praze i studentům VŠCHT Praha. Kopie aktuálních publikací, jakož i desítky videozáznamů a videopořadů zprostředkovává vyučující na přednáškách. Poslední úprava: TAJ832 (28.08.2013)
|
|
||
Studenti budou umět s chemickou erudicí a pedagogickou kreativitou koncipovat, připravovat a realizovat výuku všeobecně vzdělávacího předmětu - chemie a souvisejích předmětů preprofesionální a profesionální přípravy chemiků na středních odborných školách (analytické chemie, laboratorní techniky, chemická výroby aj.). Poslední úprava: TAJ832 (28.08.2013)
|
|
||
Úspěšné absolutorium Bc studia chemie. Zkouška ze základů pedagogiky včetně jejích dějin. Poslední úprava: TAJ832 (28.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.1 | 3 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.9 | 25 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 30 |
Zkouškový test | 50 |
Ústní zkouška | 20 |