PředmětyPředměty(verze: 965)
Předmět, akademický rok 2019/2020
  
Profesní rozvoj učitelů - N832052
Anglický název: Teachers' Professional Development
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
Body: zimní s.:3
E-Kredity: zimní s.:3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: Duschinská Karolina Ing. Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Kurz poskytuje základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem dalšího vzdělávání učitelů v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje, seznámí se s vybranými typy programů profesního rozvoje a se zdroji pro samostudium. V centru pozornosti bude problematika začínajících učitelů a jejich profesní podpory a rozvoje.
Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
Literatura -

Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.

Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.

Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu.

Brno: Paido.

Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
Sylabus -

1. profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů: základní pojmy, teoretická východiska

2. profese učitele: požadavky na profesi, modely vývoje profese a výzkumná zjištění

3. institucionální struktura a současný stav problematiky v ČR, legislativa

4. typy dalšího vzdělávání učitelů, formy a zaměření

5. další vzdělávání učitelů ve vybraných zahraničních zemích

6. metody dalšího vzdělávání učitelů, principy vzdělávání dospělých

7. management programů profesního rozvoje

8. kritéria kvality vzdělávacího programu

9. problematika začínajícího učitele, nejčastější profesní obtíže

10. diagnostika vzdělávacích potřeb a plán profesního rozvoje

11. nástroje pro hodnocení kvality výuky, pozorovací protokoly

12. sebevzdělávání učitelů: vybrané zdroje a metody

13. mentoring a supervize ve vzdělávání učitelů

14. individuální a institucionální podpora učitele ve škole

Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
Studijní opory -

Elektronické studijní materiály v moodle

Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
Vstupní požadavky

základní znalosti z pedagogických a psychologických disciplín dle studijního plánu

Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
Studijní prerekvizity -

Žádné.

Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
 
VŠCHT Praha