|
|
|
||
Kurz prohlubuje vědomosti studentů v problematice historických fotografických technik, vychází ze skutečnosti, že
nositel doktorského titulu má být schopen zkoumat teoreticky, ale zejména empiricky realitu oboru a samostatně
řešit komplikované restaurátorské zásahy na základě velmi dobré detailní znalosti použitých historických
fotografických technik. V rámci tohoto předmětu se studenti teoreticky i prakticky seznámí s fyzikálními a
chemickými postupy výroby fotografického média v různých historických obdobích. Předmět reflektuje fakt, že
metodologie u umělecko-empirických oborů je „rozkročena“ mezi metody výzkumu uměním a mezi metody
restaurátorského charakteru. Předmět prohlubuje znalosti a dovednosti studenta v oboru metodologie
uměleckého a restaurátorského výzkumu. Dokonalé ovládnutí současné analogové fotografie je jednou z
podmínek pro práci s historickými technologiemi, ale má ve své podstatě i úzkou návaznost na ovládnutí
technologie digitální. Základní uvedení do metodologie výzkumu absolvuje každý posluchač v 1. ročníku v rámci
úvodního doktorského semináře.
Cílem jednotlivých setkání je detailní seznámení se specifikami některých především historických fotografických
technik, včetně jejich aktivního použití v praxi, což umožňuje vybavení ateliéru fotografie na FAMU. Absolvováním
kurzu doktorand potvrdí znalosti různého charakteru jednotlivých fotografických materiálů, specifik chování
jednotlivých historických technik včetně své schopnosti jejich dokonalé analýzy a aktivního využití (např. uhlotisk,
kyanotypie, ambrotypie, daguerrotypie, ferrotypie, mokrý kolodiový proces, chromotypie apod.).
Absolvováním tohoto předmětu je absolvent schopen:
charakterizovat slovy všechna specifika jednotlivých fotografických technik;
díky znalosti technologického charakteru daného předmětu lépe analyzovat možnosti jeho následné renovace;
připravit prakticky koncepci výzkumné restaurátorské práce;
prakticky zvládnout základní historické techniky;
Poslední úprava: Kubová Petra (11.11.2019)
|
|
||
Požadavky na studenta: Zpracování menšího výzkumu (i v rámci psaní disertační práce) a jeho sdílení s dalšími doktorandy. Publikace výstupu z tohoto výzkumu v podobě textu či restaurátorské zprávy. Poslední úprava: Kubová Petra (04.11.2019)
|
|
||
Z: HENDRIKS, Klaus B. Fundamentals of Photography Conservation: A Study Guide. Toronto, Ontario Canada: Lugus, 1991. ISBN 0921633807. Z: LAVÉDRINE, Bertrand, Jean-Paul GANDOLFO a Sibylle MONOD. A Guide to the Preventive Conservation of Photograph Collections. Los Angeles: Getty Conservation Institute. 2003. ISBN 0892367016.
D: ZAORAL, Ladislav. Fyzikální základy fotografie. ČSAV, Praha, 1956. D: SCHRODER, Gottfried. Technická optika, SNTL, Praha, 1981. D: JIRÁČEK, M., HÁLKOVÁ, A., MORÁVEK, J. Fotografický slovník, Orbis, Praha, 1955. D: JIRÁČEK, M. Ostrost a osvit fotografického obrazu. Orbis, Praha 1956. D: ŠMOK, Ján. Umělé světlo ve fotografii. SNTL, Praha,1978. D: JIRÁČEK, Milič et al. Technické základy fotografie, Komora fotografických živností, Praha, 2002. Poslední úprava: Kubová Petra (05.11.2019)
|
|
||
Historické fotografické techniky:
Poslední úprava: Kubová Petra (11.11.2019)
|