Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
Cílem předmětu je představit studentům širší souvislosti dopadů informačních technologií a kybernetiky na společnost. Smyslem předmětu je rovněž vést studenty ke kritickému myšlení přesahujícímu hranice chemické kybernetiky. Předmět bude probíhat formou kombinace přednášek a diskusních seminářů založených na četbě relevantní literatury. Absolvování předmětu přivede studenty k citlivějšímu vnímání mezioborového prolínání technických a společenských témat.
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
The goal of the course is to introduce the impact of information technology and cybernetics on society in broader spectrum. The course leads students to critical thinking transcending borders of chemical cybernetics. The course is composed as a combination of lectures and discussion seminars based on the reading of the relevant literature. Participation in the course will guide students to perceive intersections of technical and social topics more sensitively.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
Absolvování předmětu přivede studenty k citlivějšímu vnímání mezioborového prolínání technických a společenských témat.
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
Participation in the course will guide students to perceive intersections of technical and social topics more sensitively.
Literatura -
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (20.07.2021)
Z: Rakowski, R., & Kowaliková, P. (2020). Společnost 4.0: technologie plná lidí. Ohře Media spol. s r.o.
D: Bauman, Z. (2020). Tekutá modernita. Portál.
D: Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: praxe nevzdělanosti : polemický spis. Academia.
D: Beck, U. (2018). Riziková společnost: na cestě k jiné moderně (Třetí vydání). Sociologické nakladatelství.
D: Kurzweil, R. (2006). The singularity is near: when humans transcend biology. Pinguin Books.
D: Lorenz, K. (2014). Osm smrtelných hříchů civilizace. Leda.
D: Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture (2.nd ed.). Wiley-Blackwell.
D: Taleb, N. N. (2011). Černá labuť. Paseka.
D: Foucault, M. (2009). Zrození biopolitiky: Kurs na Collège de France 1978-1979. Centrum pro studium demokracie a kultury.
D: Sak, P., & Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál.
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (20.07.2021)
B: Rakowski, R., & Kowaliková, P. (2020). Společnost 4.0: technologie plná lidí. Ohře Media spol. s r.o.
R: Bauman, Z. (2020). Tekutá modernita. Portál.
R: Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: praxe nevzdělanosti : polemický spis. Academia.
R: Beck, U. (2018). Riziková společnost: na cestě k jiné moderně (Třetí vydání). Sociologické nakladatelství.
R: Kurzweil, R. (2006). The singularity is near: when humans transcend biology. Pinguin Books.
R: Lorenz, K. (2014). Osm smrtelných hříchů civilizace. Leda.
R: Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture (2.nd ed.). Wiley-Blackwell.
R: Taleb, N. N. (2011). Černá labuť. Paseka.
R: Foucault, M. (2009). Zrození biopolitiky: Kurs na Collège de France 1978-1979. Centrum pro studium demokracie a kultury.
R: Sak, P., & Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál.
Metody výuky -
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
seminární forma, diskuse, kritické myšlení
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
seminars, discussions, critical thinking
Sylabus -
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
Tematické okruhy:
Okruh 1: Současná a budoucí IT společnost
1. Charakteristika soudobé společnosti skrze technologie – společnost sítí, informační společnost, průmysl 4.0, riziková společnost, tekutá modernita, individualismus
2. Co dnes dokáže umělá inteligence? Realita, utopie, dystopie.
Okruh 2: IT technologie a lidské tělo
3. Moderní IT v medicíně a jejich vliv na společnost, substituce úkonů zdravotníků (automatizace, expertní systémy)
4. Kyber tělo - augmentace, informační technologie a tělo
Okruh 3: Celospolečenské výzvy IT
5. IT a soukromí - sledování jednotlivců, uchovávání důvěrných informací, omezování svobody, digitální samota, bodové systémy, digitální dohled
6. IT a svoboda - kryptoměny, NFT, open data/access, darkweb, digitální vlastnictví
Okruh 4: IT napříč generacemi
7. Proměny životního způsobu generací za účasti moderních technologií, vnímání technologií napříč generacemi
8. Uplatnění technologií v generaci seniorů – funkce technologií, způsoby využití (monitoring, pomůcky, společníci)
Okruh 5: Vzdělávání a práce ve společnosti IT
9. Technologie v současném vzdělávání - hybridní formy výuky, on-line školství, digitální gramotnost (populace, žáků, učitelů), fenomén digitální demence
10. Proměny na trhu práce v důsledku nových technologií – digitalizace, robotizace práce, vznikající a zanikající povolání vlivem technologií, homeoffice, poznatky z pandemie, vize do budoucna, online práce, digitální nomádství
Okruh 6: Celospolečenská rizika IT
11. IT zločin, násilí a válka - kyberválka, kyberzbraně, etika umělé inteligence, kyberzločin, kyberšikana, kyber moc, kyber právo
14. Digitální self - online sebeprezentace, dramaturgie vlastního online světa, online konzumerismus
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
Topic scopes
Scope 1: Present and future IT society
1. Characteristics of the current society via technologies– network society, information society, industry 4.0, risk society, liquid modernity, individualism
2.What can artificial inteligence actually handle? Reality, utopia, dystopia.
Scope 2: IT and human body
3. Modern IT in medicine , substitution of experts (automatization, expert systems)
4. Cyber body - augmentation, IT and body
Scope 3: Social challenges and IT
5. IT and privacy - digital surveillence, private information, suppression of rights and freedom, digital loneliness, point systems
6. IT and freedom - cryptocurrency, NFT, open data/access, darkweb, digital property
Scope 4: IT through generations
7. Lifestyle changes influenced by modern technologies, perception of technology through generations
8. Technology use in senior generation – monitoring, aids, companions
Scope 5: Education and work in society of IT
9. Technologies in current education - hybrid teaching, online education, digital literacy (population, students, teachers), digital dementia
10. Changes of work market and new technologies – digitization, robotization of work, fading and emerging occupations, homeoffice, online work, digital nomadism
Scope 6: Social risks and IT
11. IT crime, violence and war - cyberwar, cyberweapons, ethics of artificial intelligence, cybercrime, cyber bullying, cyber power, cyber law
12. Ecological impacts of IT - material extraction, hardware replacement, responsible programming, optimization of applications, energy consumption
14. Digital self - online self-presentation, dramaturgy of our own online world, online consumerism
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (20.07.2021)
žádné
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
no
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
zakončení formou seminární práce (individuální nebo skupinová práce, přečtení tematicky relevantního článku a příprava otázek k diskusi, prezentace během výuky
Poslední úprava: Jirkovská Blanka PhDr. Ph.D. (19.07.2021)
completion in the form of seminar paper (individual or group work, reading a thematically relevant article and preparing questions for discussion, presentations in class)
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Konzultace s vyučujícími
0.5
14
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi