Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Předmět je zaměřen na seznámení studenta s oblastí kognitivní a sociální psychologie, kognitivní ergonometrie a souvislostí mezi různými aspekty interakce člověk-stroj v kontextu s prostředím, ve kterém interagují. Na základě psychologických teorií opírajících se o klasické poznatky i současné neuropsychologické a kognitivně-psychologické výzkumy a experimenty studenti získají vhled do studia lidské psychiky, problematiky psychických procesů jako je vnímání, myšlení, představivost a inteligence, a možnosti jejich napodobení.
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
The course is aimed at acquainting students with the field of cognitive and social psychology, cognitive ergonomics and the relationship between various aspects of human-machine interaction in the context of the environment in which they interact. On the basis of psychological theories based on classical knowledge and current neuropsychological and cognitive-psychological research and experiments, students will gain insight into the study of the human psyche, issues of mental processes such as perception, thinking, imagination and intelligence, and the possibility of imitating them.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Studenti se budou umět orientovat v základních pojmech sociální a kognitivní psychologie a psychologické a kognitivní ergonomie.
Budou rozumět psychologickým aspektům interakce na úrovni člověk-stroj, člověk-prostředí, člověk-stroj-prostředí.
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Students will be able to orient themselves in the basic concepts of social and cognitive psychology and psychological and cognitive ergonomics.
They will understand the psychological aspects of interaction at the level of man-machine, man-environment, and man-machine-environment.
Literatura -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Gazzaniga, M., Ivry, R.B., Mangun, G.R. Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind. 5th edition. W. W. Norton & Company, 2018.
Metody výuky -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (30.06.2021)
přednáška
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Lectures.
Sylabus -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
1. Předmět studia, základní paradigmata, behaviorismus, gestaltismus, kognitivní psychologie, současný stav a možnosti aplikace psychologie do praxe
2. Čití a vnímání, druhy, senzorická deprivace - percepční stálost, vnímání hloubky, percepce tvarů a principy Gestaltpsychologie, teorie percepce shora dolů a zdola nahoru, výpočetní teorie percepce, poruchy percepce
3. Pozornost zraková, sluchová, faktory ovlivňující pozornost - předvědomé a vědomé zpracování, habituace a senzitivizace, detekce signálů, selektivní pozornost, teorie filtru, Posnerova teorie, Marcelův model, poruchy pozornosti
4. Paměť - modely paměti, senzorická, krátkodobá a dlouhodobá paměť, konekcionistické modely, paměťové procesy (kódování, přesun z krátkodobé paměti, způsoby vybavování, teorie zapomínání), poruchy paměti
5. Inteligence - kognitivní vývoj, faktory ovlivňující kognitivní vývoj, Piagetova teorie, poruchy kognitivního vývoje
6. Představivost a tvořivost - mentální představy, teorie duálního kódování, mentální manipulace a rotace, prohlížení představ, mentální modely, kognitivní mapy, sémantické sítě, kognitivní schémata
7. Myšlení a řešení problémů - přirozené a umělé myšlení, typy problémů, způsoby strukturace, způsoby řešení problémů, pomůcky při řešení, vrozené nadání a získané dovednosti, tvořivost, poruchy myšlení
7. Vůle a rozhodování - klasické teorie rozhodování, kognitivní heuristiky a jejich úloha při rozhodování, deduktivní usuzování, induktivní usuzování, analogie, iracionalita
8. Učení, typy a formy učení, proces učení
9. Jazyk a řeč - základní aspekty jazyka, percepce řeči, vlivy dědičnost a prostředí, jazykový vývoj během prvních let života, jazyk v sociálním kontextu, vztah jazyka a myšlení, poruchy řečového vývoje
10. Lidská spolehlivost a chybovost - kognitivní teorie chybovosti, faktory přispívající k chybovosti
11. Stres a pracovní zátěž - fáze stresové reakce, druhy stresorů, pracovní stres, typy pracovní zátěže, copingové strategie, self-efficacy, well-being, hardiness a resilience
12. Pracovní výkonnost - vnější a vnitřní faktory výkonnosti, vztah vůle, emocí a motivace k výkonnosti
13. Psychologické aspekty akceptace a implementace změny - modely změny, teorie vyrovnání se se změnou a přijetí změny v kontextu nových technologií
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
1. Subject of study, basic paradigms, behaviorism, gestaltism, cognitive psychology, current state and possibilities of application of psychology in practice
2. Sensation and perception, types, sensory deprivation - perceptual stability, perception of depth, perception of shapes and principles of gestalt psychology, theory of perception from top to bottom and from bottom to top, computational theory of perception, perception disorders
3. Visual attention, auditory, factors influencing attention - preconscious and conscious processing, habituation and sensitization, signal detection, selective attention, filter theory, Posner's theory, Marcel's model, attention disorders
4. Memory - memory models, sensory, short-term and long-term memory, connectionist models, memory processes (coding, transfer from short-term memory, methods of processing, theory of forgetting), memory disorders
5. Intelligence - cognitive development, factors influencing cognitive development, Piaget's theory, disorders of cognitive development
6. Imagination and creativity - mental ideas, theory of dual coding, mental manipulation and rotation, viewing ideas, mental models, cognitive maps, semantic networks, cognitive schemes
7. Thinking and problem solving - natural and artificial thinking, types of problems, ways of structuring, ways of solving problems, aids in solving, innate talents and acquired skills, creativity, thinking disorders
7. Will and decision-making - classical theories of decision-making, cognitive heuristics and their role in decision-making, deductive reasoning, inductive reasoning, analogy, irrationality
8. Learning, types and forms of learning, learning process
9. Language and speech - basic aspects of language, speech perception, influences of heredity and environment, language development during the first years of life, language in a social context, the relationship between language and thinking, speech development disorders
10. Human reliability and error rate - cognitive theory of error rate, factors contributing to error rate
11. Stress and workload - phases of stress response, types of stressors, work stress, types of workload, coping strategies, self-efficacy, well-being, hardiness and resilience
12. Work performance - external and internal factors of performance, the relationship of will, emotions and motivation to performance
13. Psychological aspects of acceptance and implementation of change - models of change, theory of coping with change and acceptance of change in the context of new technologies
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (29.06.2021)
žádné
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
None.
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (30.06.2021)
žádné
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
None.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Ústní zkouška z probrané látky a studia literatury.
Poslední úprava: Mynaříková Lenka PhDr. Ph.D. (07.07.2021)
Oral examination of the subject matter and the study of literature.
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Konzultace s vyučujícími
0.2
6
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi