Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
Marketing a Public Relations jsou úzce propojené disciplíny. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že marketing se zaměřuje na prodej nebo propagaci produktu nebo služby, zatímco PR se zabývá udržováním pozitivní pověsti společnosti, organizace nebo osoby. V rámci tohoto kurzu budou studenti seznámeni s marketingovými nástroji a technikami v kombinaci s aspekty strategického marketingu, jako je chování kupujících, marketing mezinárodního obchodu, marketing a správa služeb a marketing sociálních médií.
Kurz bude také zaměřen na poznání fungování hromadných sdělovacích prostředků, marketingu a public relations. Koncipován je tak, aby vám pomohl stát se vysoce efektivním manažerem a kreativním myslitelem, získáte koncepční, analytické, přístupy k řešení problémů v oblasti marketingu a PR, potřebné pro sebevědomé fungování v dynamickém prostředí. Naučíte se také psát tiskové zprávy, distribuovat je a rozvíjet trvalé a produktivní pracovní vztahy s novináři a redaktory. Poslední část kurzu bude o porozumění základům lobbyingu.
Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
Marketing and Public Relations (PR) are closely aligned subjects. The main difference is that marketing focuses on selling or promoting a product or service, whereas PR is concerned with maintaining a positive reputation for a company, organisation or person as a whole.
On this course you will study a full range of marketing practices combined with broader aspects of strategic marketing such as buyer behaviour, marketing international business, marketing and service management, and social media marketing. The course combines a thorough understanding of theories and practices in the area of mass media, marketing and public relations, with an insight into the workings of the diverse industries. Designed to help you become a highly effective manager and creative thinker, you will gain the conceptual, framework-focused, analytical, problem solving and research skills required to operate confidently in a dynamic environment.
You will also learn to write effective press releases and distribute them to the right outlets and develop lasting and productive working relationships with journalists and editors. The last part of the course provides the opportunity to understand the fundamentals of lobbying while learning firsthand about the lobbying efforts of energy and environmental advocacy groups representing a variety of perspectives.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
Studium aspektů komunikace a reputace značky, digitálního marketingu, mezikulturních problémů v marketingu a strategie a řízení značky;
Práce na konkrétních projektech z oblasti marketingu a PR
analýza toho, jak kulturní a sociální rozdíly ovlivňují nákupní chování a jak pomocí efektivního brand managementu konkurovat na globálním trhu.
Poslední úprava: Králová Petra Ing. Ph.D. (06.12.2020)
Study aspects of global brand communications and reputation, marketing in the digital landscape, intercultural issues in marketing, and strategy and brand management;
Develop your employability by undertaking a work placement with the opportunity to work on a live project;
Explore how cultural and social differences affect buying behaviour, and discover how to use branding to compete in the global marketplace.
Literatura
Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
Core:
Armstrong, Gary; Kotler. Philip Kotler. Marketing: An Introduction. London: Pearson College Div., 2010. ISBN 978-0-131-86591-4.
Fitch, Kate. Professionalizing Public Relations. History, Gender and Education. London: Palgrave macmillan, 2017. ISBN 978-1-137-57308-7. 10.1057/978-1-137-57309-4
Kotler, Philip; Kartajaya, Hermawan; Setiawan, Iwan. Marketing 4.0. Moving from Traditional to Digital. Warsaw: MT Biznes, 2017. ISBN 978-83-8087-191-5
Supplementary:
Gordon, Stacy. Strategic Influence in Legislative Lobbying. Context, Targets, and Tactics. London: Palgrave macmillan, 2015. ISBN 978-1-137-52239-9. 10.1057/9781137522405.
Kompella, Kartikeya (Ed.). Marketing Wisdom. Cham: Springer. ISBN 978-981-13-4283-7. 10.1007/978-981-10-7724-1.
Novotný, Lukáš. Marketing Communication and Cross-Border Tourism: Case Study of Young People in the Czech-German Borderland. In: Kusá, Alena; Zaušková, Anna; Bučková, Zuzana (Eds.). MARKETING IDENTITY - Offline Is the New Online. Trnava: Faculty of Mass Media Communication. University of SS. Cyril and Methodius in Trnava, 2020, 682-694. ISBN 978-80-572-0038-3.
Watson, Tom. Western European Perspectives on the Development of Public Relations. Other Voices. London: Palgrave macmillan, 2015. ISBN 978-1-137-42749-6. 10.1057/9781137427519.
Wirtz, Bernd W. Media Management. Strategy, Business Models and Case Studies. Cham: Springer, 2020. ISBN 978-3-030-47912-1. 10.1007/978-3-030-47913-8.
Požadavky ke kontrole studia -
Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
písemný test a ústní zkouška.
zápočet bude udělován na základě docházky, aktivity na hodinách a dle úrovně samostatných prací.
Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
test and oral exam;
attendance, class activity and quality of individual work.
Sylabus -
Poslední úprava: Králová Petra Ing. Ph.D. (06.12.2020)
1. Marketing. Marketingové koncepce.
2. Analýza prostředí. Marketingové strategie.
3. Marketingový výzkum.
4. Zákazník. Nákupní chování.
5. Segmentace.Targeting. Positioning.
6. Produkt. Brand. Komunikační Mix.
7. Cena. Distribuce.
8. Sustainable marketing. Green marketing vs. Sustainable marketing
9. Marketing & turismus
10. Politický marketing and PR
11. Marketing regionů a měst + branding
12. Efektivní Public Relations
13. Media relations
14. Lobbying: Teorie, praktiky, případové studie.
Poslední úprava: Novotný Lukáš doc. Dr. Mgr. M.A. (06.12.2020)
1. Marketing. Fundamental Marketing Concepts
2. Analyzing the Environment. Marketing strategies
3. Marketing research
4. Customer. Purchase behavior
5. Segmentation. Targeting. Positioning.
6. Product. Brand. Communication Mix.
7. Price. Distribution.
8. Sustainable marketing. Green marketing vs. Sustainable marketing