Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Cílem předmětu je prohloubit jazykové dovednosti v oblasti odborného jazyka se zvláštním důrazem na akademickou angličtinu. Současně si utřídit a prohloubit znalost gramatických jevů specifických pro odborný jazyk. Výstupní úroveň předmětu odpovídá úrovni C1, C1/C2 podle Sjednoceného evropského referenčního rámce.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
The aim of this course is to enhance students’ language skills with special focus on academic English. In addition, to review and deepen the knowledge of grammar specific to professional English. The target level is C1, C1/C2 according to CERF (Common European Reference Framework).
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Studenti budou umět používat odpovídající gramatické, lexikální a stylistické prostředky akademické angličtiny.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Students will be able to use appropriate grammar, vocabulary and register typical of academic English. in international working environment
Literatura -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use: 50 units of academic vocabulary reference and practice: self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-68939-7.
BRIEGER, Nick a Alison POHL. Technical English: Vocabulary and Grammar. Summertown Publishing.
EVANS, Virginia. CPE use of English. Newbury: Express Publishing, 2014. ISBN 978-1-4715-1596-5.
HEWINGS, Martin a Chris SOWTON. Cambridge Academic English: An integrated skills course for EAP, Student's Book, B2 Upper-intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-16520-4.
HEWINGS, Martin, Craig THAINE a Michael MCCARTHY. Cambridge Academic English: An integrated skills course for EAP, Student's Book, C1 Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-16521-1.
KELLY, Keith. Science: Macmillan Vocabulary Practice Series. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2008. ISBN 978-0-2305-3506-0.
LANE, Sarah. Instant academic skills: a resource book of advanced-level academic skills activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-12162-0.
VINCE, Michael. Macmillan English grammar in context: advanced with key. Oxford: Macmillan, 2008. ISBN 978-1-4050-7054-6.
VINCE, Michael. Language practice for Advanced: English grammar and vocabulary : with key. 4th ed. London: Macmillan, 2014. ISBN 978-0-230-46381-3.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
MCCARTHY, Michael and Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use: 50 units of academic vocabulary reference and practice: Self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-68939-7.
BRIEGER, Nick and Alison POHL. Technical English: Vocabulary and Grammar. Summertown Publishing.
CARGILL, Margaret and Patrick O'CONNOR. Writing scientific research articles: strategy and steps. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-8619-3.
EVANS, Virginia. CPE use of English. Newbury: Express Publishing, 2014. ISBN 978-1-4715-1596-5.
HEWINGS, Martin and Chris SOWTON. Cambridge Academic English: An integrated skills course for EAP, Student's Book, B2 Upper-intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-16520-4.
HEWINGS, Martin, Craig THAINE and Michael MCCARTHY. Cambridge Academic English: An integrated skills course for EAP, Student's Book, C1 Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-16521-1.
KELLY, Keith. Science: Macmillan Vocabulary Practice Series. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2008. ISBN 978-0-2305-3506-0.
LANE, Sarah. Instant academic skills: A resource book of advanced-level academic skills activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-12162-0.
VINCE, Michael. Macmillan English grammar in context: Advanced with key. Oxford: Macmillan, 2008. ISBN 978-1-4050-7054-6.
VINCE, Michael. Language practice for Advanced: English grammar and vocabulary: with key. 4th ed. London: Macmillan, 2014. ISBN 978-0-230-46381-3.
Studijní opory -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Materiály vytvořené a/nebo doporučené vyučujícím.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Materials prepared and/or recommended by the teacher.
Metody výuky -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Výuka probíhá formou semináře.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Seminars.
Sylabus -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (17.08.2020)
1. Časové výrazy v akademické angličtině z pohledu slovní zásoby, Časové výrazy z pohledu gramatiky, Podmínková souvětí (Konjunktiv)
2. Vyjádření příčiny a následku, Vedlejší věty příslovečné
3. Stupeň pravděpodobnosti, Modální slovesa
4. Nepřímá řeč v angličtině
5. Vyjádření studijních a výzkumných cílů, Struktury odborného článku v angličtině, tzv. Větné vzorce v odborném článku, Participia
6. Analýza a popis výsledků, Jak se vyhnout opakování stejných výrazů, Fráze a věty obsahující As
7. Popis vědeckých metod, Vztažné vedlejší věty
8. Souvislost a koherence, Spojovací výrazy
9. Srovnání a kontrast v akademické angličtině, Větné příslovce
10. Popis problému, Interpunkce 1
11. Popis situace, Interpunkce 2
12. Popis změny, Shrnutí a závěr
13. Organizace psaného textu
14. Opakování a závěrečný test
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (17.08.2020)
1. Time, Time words, Conditionals (Unreal time, Subjunctives)
2. Cause and effect, Causation, Adverbial clauses
3. Degrees of certainty, Modal verbs, Scale of likelihood
4. Reporting what others say, Indirect speech
5. Research and study aims, Research article structures, Sentence templates, Participles
6. Analysis of results, Writing about results, Avoiding repetition, As clauses
7. Describing research methods, Relative clauses and non-finite clauses
8. Making connections, Linking words and phrases
9. Comparing and contrasting, Sentence adverbials, Hedges
10. Describing problems, Punctuation 1
11. Describing situations, Punctuation 2
12. Describing change, Summary and conclusion
13. Organising your writing, Organising texts
14. Revision and end-of-term test
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Absolvování předmětu Angličtina pro inženýry I.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Completion of the English for Engineers I course.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
Podmínkou k získání zápočtu je aktivní účast na seminářích a prokázání získaných dovedností v zápočtovém testu.
Poslední úprava: Chadová Kateřina Mgr. (12.08.2020)
In order to obtain a credit, students have to actively participate in the seminars and prove the acquired knowledge in the credit test.