|
|
|
||
Předmět nabízí fyzikální pohled a fyzikální interpretaci známých poznatků napříč problematikou vyučovanou na naší škole. V úvodu předmět podává přehled současné moderní fyziky tak, aby studenti měli základní představu o kvantové mechanice, teoriích relativity a vzniku a vývoji Země a života na ní, což jsou poznatky, se kterými se při studiu obvykle nesetkají. Dále předmět ukazuje aplikaci poznatků z matematiky na jednoduchém modelování chování živých organismů a jiných systémů. Dále podává fyzikální interpretaci známých základních poznatků termodynamiky a fyzikální chemie, vlastností biologických membrán, difúze, osmózy, povrchového napětí atd. Ke konci se předmět věnuje dalším zajímavým tématům jako je biomechanika, biofyzika vidění a slyšení, šíření akčních potenciálů, neurony a neuronové sítě, inteligence a umělá inteligence, interakce záření s organismy, nebo fyzikální metody mikrobiální dekontaminace apod.
Poslední úprava: Scholtz Vladimír (06.02.2018)
|
|
||
Podmínkou získání zápočtu je absolvování seminářů, laboratorních cvičení a závěrečný test. Zkouška je písemnou i ústní formou. Poslední úprava: Pátková Vlasta (09.01.2018)
|
|
||
Z: Hrazdira I. a kol.: Biofyzika, Avicenum, Praha, 1983 Z: Krempaský, J.: Synergetika, Slovenská technická univerzita Bratislava, 2001 D: Kulhánek P.: Moderní kosmologie, Hvězdárna Valašské Meziříčí, 2011, http://www.aldebaran.cz/download/Kosmologie.pdf D: Hrazdira I., Mornstein V., Lékařská biofyzika a přístrojová technika, Neptun, 2001, ISBN 80-902896-1-4 Poslední úprava: Scholtz Vladimír (27.04.2018)
|
|
||
Přednášky, cvičení, příprava na cvičení, konzultace s vyučujícím. Poslední úprava: Pátková Vlasta (09.01.2018)
|
|
||
1. Vznik a formace Vesmíru, života a organických struktur - Možnosti a nutné predispozice. 2. Evoluční teorie, evoluční strategie. Chování biologických, chemických a sociálních systémů. 3. Jednorozměrné dynamické systémy, matematické modely, vyšetřování chování, metody přibližného řešení a odhad chování, aplikace na biofyzikální systémy. 4. Vícerozměrné dynamické systémy, matematické modely, vyšetřování chování, metody přibližného řešení a odhad chování, fázový portrét, aplikace na biofyzikální systémy. 5. Termodynamika života: Základy biochemických reakcí, problémy entropie a informace. 6. Rozhraní a gradienty: termodynamika transportu, pasivní a aktivní transport. 7. Morfologie a funkce různých biologických membrán v přenosu látek a energie. 8. Elektrické vlastnosti membrán, akční potenciál. Elektrické projevy organismů. 9. Akční potenciál nervového vlákna. Neurony a neuronové sítě. Přirozená a umělá inteligence. 10. Biomechanika: fraktální biologické struktury, pohybové ústrojí, proudění newtonovských a nenewtonovských kapalin, tok krve, krevní tlak, létání. 11. Samoorganizace a vznik biologických struktur: vznik fraktálních struktur, vznik mnohobuněčních organismů, reakčně-difuzní model morfologie živočichů (bakteriální kolonie, textura ulit). 12. Biofyzika zraku: geometrická optika, lidské oko, vady a jejich korekce, jiné typy očí, optické přístroje. 13. Biofyzika zvuku: fyzikální popis zvuku, sluchový orgán, hudba, produkce zvuku. 14. Ionizující a neionizující záření a jeho interakce s hmotou a živými tkáněmi. Poslední úprava: Pátková Vlasta (09.01.2018)
|
|
||
https://ufmt.vscht.cz/index.php/cs/elektronicke-pomucky/predmety-bakalarskeho-studia/6-n444010-biofyzika Poslední úprava: Pátková Vlasta (09.01.2018)
|
|
||
Studenti budou umět aplikovat fyzikální a matematické zákonitosti na objekty živé přírody a vysvětlit podstatu fyzikálních dějů v biologických objektech a chování biologických i obecných systémů. Poslední úprava: Pátková Vlasta (09.01.2018)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.5 | 14 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 2 | 56 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Zkouškový test | 50 |
Ústní zkouška | 50 |