|
|
|
||
Předmět navazuje na Úvodní pedagogickou praxi s reflexí a na základní teoretické předměty (Úvod do pedagogiky, Obecná didaktika). Jeho cílem je prostřednictvím úzké spolupráce studenta s učitelem chemie, u kterého praxi vykonává, prohloubit zkušenost studentů s prostředím školy a s profesí učitele a vytvořit základní pedagogické dovednosti v oblasti didaktické analýzy učiva, plánování a realizace vlastní výuky před nástupem na Souvislou pedagogickou praxi I. Klíčovou formou zapojení studenta z hlediska rozvoje jeho didaktických kompetencí je asistence pedagogovi při výuce a pedagogický mikrovýstup studenta. Asistence spočívá v pomoci učiteli při přípravě, realizaci i reflexi výuky, přičemž pozornost je zaměřena na implementaci kurikula a na rozpracování ŠVP do tematického plánu a do příprav na jednotlivé vyučovací hodiny. V rámci mikrovýstupu získává studující vlastní zkušenost s plánováním, realizací a hodnocením výuky v dílčím tématu, s promýšlením vazby na ŠVP a mezipředmětové vztahy. Z komplexu profesních kompetencí v mikrovýstupu rozvíjí zejména předmětově oborovou, didaktickou, sociální a komunikativní kompetenci. Dále se studenti zapojují do dalších pedagogických procesů, jako je doučování, práce s talentovanými žáky, asistence žákovi se specifickými potřebami, příprava pomůcek pro laboratorní experiment, oprava a hodnocení domácích úloh. Účastní se pedagogické rady školy, předmětové komise, přisedají při řešení výchovných situací, zapojují se do organizačních činností při chemických soutěžích a dalších akcích, které škola pořádá (exkurze, dny otevřených dveří, třídní schůzky, školní projekty, soutěže aj.). V rámci všech činností vytváří studující portfolio, kterým dokládá kvalitu svých činností. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (18.12.2022)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě portfolia asistentských činností a aktivní účasti v diskuzi v e-learningovém prostředí a na reflektivním semináři. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (06.01.2020)
|
|
||
Z: ČAPEK ADAMEC, Martin a kol. Chemie pro SOŠ nechemického zaměření. 2. vydání. Praha: Eduko, 2022. ISBN 978-80-88057-93-2. Z: FLEMR, Vratislav a Bohuslav DUŠEK. Chemie pro gymnázia 1. díl. 2. vydání. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978 80 7235 369 9. Z: TOMKOVÁ, A., et al. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. Z: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, (aktuální revize). Z: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: MŠMT, (aktuální revize). Z: Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání (RVP SOV), pro obory kategorie M a L. Praha: MŠMT, (aktuální revize).
D: BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie 1. 3. vydání. Praha: Fortuna, 2014. ISBN 80-7168-720-0. D: BENEŠ, Pavel, Jiří BANÝR a Václav PUMPR. Základy chemie 2. 3. vyd. Praha: Fortuna, 2014. ISBN 80-716-8748-0. D: BENEŠ, Pavel a kol. Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-85937-46-8. D: KOLÁŘ, Karel, Milan KODÍČEK a Jiří POSPÍŠIL. Chemie II: (organická a biochemie): pro gymnázia. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2005. ISBN 80-723-5283-0. D: PUMPR, V., ADAMEC, M., BENEŠ, P.; SCHEUEROVÁ, V.: Základy přírodovědného vzdělávání CHEMIE pro SOŠ a SOU. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2010. 48 s., 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7373-081-9. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (29.08.2024)
|
|
||
1. Úvodní seminář. 2. Příprava a plánování výukové lekce pro mikrovýstup. 3. Realizace mikrovýstupu. 4. Asistence pedagogovi ve výuce. 5. Příprava didaktických pomůcek a materiálů včetně digitálních. 6. Zapojení do doučování žáků. 7. Opravy domácích úloh a testů. 8. Průběžná diskuze s učitelem i garantem praxí a s ostatními studenty. 9. Účast na dalších pedagogických procesech školy (porady, předmětové komise, řešení výchovných problémů žáků formou výchovných komisí nebo školní případové konference). 10. Komunikace se žáky, rodiči a dalšími odborníky ve škole, spolupráce s asistentem pedagoga aj. 11. Zpracování portfolia s ohledem na rozvoj konkrétních profesních kvalit učitele. 12. Reflektivní seminář. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (18.12.2022)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi) | 2 | 56 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.7 | 20 | ||
Práce na individuálním projektu | 1 | 28 | ||
Účast na seminářích | 0.3 | 8 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 75 |
Protokoly z individuálních projektů | 25 |