|
|
|
||
Tento předmět navazuje na předmět Laboratoř didaktiky chemie I. Je zaměřen na školní experimenty z oblasti organické chemie, chemie přírodních látek, biochemie a dále na některé netradiční a efektní experimenty. Studenti se v rámci tohoto předmětu naučí připravovat a správně provádět demonstrační experimenty, vést laboratorní cvičení, a také aplikovat a v praxi používat teoretické poznatky, které si osvojili v předmětech Pedagogická psychologie a Didaktika chemie I a II. Poslední úprava: Havlík Jan (13.02.2019)
|
|
||
Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je prezenční absolvování všech praktických lekcí v laboratoři (případné absence je nutné nahradit, náhradní termíny laboratoří budou vypsány koncem semestru či ve zkouškovém období, po domluvě s vyučujícím), odevzdání písemně vypracovaných otázek a úkolů, zadávaných na každé lekci, a absolvování závěrečné úlohy. V rámci této úlohy student připraví a provede vybraný demonstrační experiment se všemi jeho náležitostmi běžnými ve výuce středoškolské chemie. Hodnocena je didaktická i odborně-chemická stránka prováděného experimentu. Poslední úprava: Havlík Jan (13.02.2019)
|
|
||
Z: ČTRNÁCTOVÁ, H. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha: Prospektrum, 2000. ISBN 80-7175-057-3. Z: ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J. Didaktika a technika chemických pokusů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1192-9. Z: ŠULCOVÁ, R., BÖHMOVÁ, H. Netradiční experimenty z organické a praktické chemie. Praha: PřF UK, 2007. ISBN 978-80-86561-81-3. Z: SIMONE, A. a kol. Kniha přírodovědných záhad: učební aktivity pro podporu badatelsky orientované výuky v přírodovědném vzdělávání. Praha: TEMI, 2016. ISBN 978-80-87343-61-6. Z: McDAID, I. 100 Ideas for Secondary Teachers: Outstanding Science Lessons. Londýn: Bloomsbury, 2015. ISBN 978-1-4729-1819-2.
D: ŠULCOVÁ, R. a kol. Chemie se nezbavíme. Praha: P3K, 2014. ISBN 978-80-87343-43-2. D: MOKREJŠOVÁ, O. Moderní výuka chemie. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-234-2. D: ROESKY, H. W. Spectacular Chemical Experiments. Weinheim: Wiley-VCH, 2007. ISBN 978‑3‑527-31865-0. D: GARCÍA-MARTINEZ, J., SERRANO-TORREGROSA, E. (Eds.). Chemistry Education – Best Practices, Opportunities and Trends. Weinheim: Wiley-VCH, 2015. ISBN 978-3-527-33605-0. D: OPATOVÁ, M., HYBELBAUEROVÁ, S. The Experiments with Isoprenoids in Chemical Education. La Chimica nella Scuola, 2012, vol. 34, no. 3, p. 270–273. ISSN 0392-8942 Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (22.04.2022)
|
|
||
Sylabus:
1. Alkany a alkeny; Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v chemické laboratoři.
2. Alkyny a aromáty; Školní chemický experiment jako model.
3. Halogenderiváty uhlovodíků; Funkce školního chemického experimentu.
4. Alkoholy, fenoly a karbonylové sloučeniny; Fáze realizace školních experimentů.
5. Karboxylové kyseliny; Klasifikace školních chemických experimentů.
6. Dusíkaté deriváty uhlovodíků; Třídění školních experimentů z gnoseologického hlediska.
7. Polymery a biopolymery; Demonstrační experimenty.
8. Sacharidy; Využití audiovizuální techniky ve výuce chemie.
9. Aminokyseliny, bílkoviny; Laboratorní cvičení a skupinová práce.
10. Lipidy, vitamíny; Problémové a badatelsky orientované vyučování.
11. Barviva; Pracovní listy ve výuce chemie.
12. Přírodní látky; Hodnocení žáků ve výuce chemie.
13. Enzymy a chemické reakce v živých organismech; Domácí chemické experimenty.
14. Efektní organické experimenty; Improvizace ve školní laboratoři. Poslední úprava: Havlík Jan (10.03.2019)
|
|
||
Návody k experimentům a teoretické texty (k dispozici v elektronické podobě na e-learning.vscht.cz) Poslední úprava: Havlík Jan (13.02.2019)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi) | 2.3 | 64 | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.2 | 6 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 3.5 | 98 | ||
6 / 6 | 168 / 168 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 20 |
Protokoly z laboratorních úloh (exkurzí nebo praxí) | 20 |
Obhajoba individuálního projektu | 60 |