|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy biologie člověka a lékařské genetiky, tzn. se zákonitostmi dědičnosti, její hmotnou podstatou, s možností zjišťování a prevence dědičných chorob a vrozených vývojových vad. Prohloubení znalostí o vývoji člověka, o příčinách individuálních rozdílů fyzických a duševních vlastností.
Poslední úprava: TAJ111 (18.11.2012)
|
|
||
Studenti budou umět:
Poslední úprava: TAJ111 (18.11.2012)
|
|
||
P:Otová B., Mihalová R.: Základy biologie a genetiky člověka, Karolinum, Praha 2012, ISBN 978-80-246-2109-8 D:Otová B. a kolektiv: Lékařská biologie a genetika I. díl. Karolinum, Praha 2008, ISBN 978-80-246-1594-3 D:Kohoutová M. a kolektiv: Lékařská biologie a genetika II. díl. Karolinum, Praha 2012, ISBN 978-80-246-1873-9 D:Kočárek E.: Genetika. Scientia, Praha 2008, ISBN 978-80-869-6036-4
Poslední úprava: Patera Jan (17.10.2017)
|
|
||
1. Buňka, eukaryotní buňka, tkáň, organismus; Mitóza, meióza, gametogeneze; klinické důsledky poruch meiózy, nondisjunkce. 2. Mendelovy zákony, vymezeni pojmů: gen, alely, genotyp, fenotyp, monogenní dědičnost interakce nealelních genů, polygenní dědičnost. 3. Cytogenetika – chromosom, karyotyp člověka; Cytogenetické metody – pruhování, metoda FISH; Chromosomální odchylky. 4. Interakce nealelních genů; Multifaktoriální dědičnost – polygeny / vlivy prostředí; Multifaktoriálně děděné fyziologické znaky a choroby; Multifaktoriálně děděné choroby a stárnutí organismu. 5. Genetika populací, selekce, mutace, migrace; Genetická variabilita lidské populace; Genetický drift; Haplotyp; Polymorfismy; Evoluce člověka a její mechanismy. 6. Vazba genů, crossing-over, mapování; využití vazby v rodokmenové studii – nepřímá diagnostika – úvod. 7. Molekulární podstata uchování a přenosu genetické informace; Gen; Genetický kód; Bodové mutace. 8. Základy molekulární genetiky, molekulární podstata uchování a přenosu genetické informace. Základy molekulární genetiky. Analýza nukleových kyselin, DNA diagnostika přímá a nepřímá. 9. Hodnocení DNA diagnostiky. RFLP, sekvenování. Seznámení s vybavením laboratoře (elektroforéza, termocykler, sekvenátor atp.). 10. Ontogeneze; Diferenciace pohlaví. Teratogeny; Stárnutí organismu; Farmakogenetika, nutrigenetika. 11. Regulace buněčného cyklu, buněčná signalizace; Protoonkogeny, tumor-supresorové geny, mutátorové geny. 12. Nádorová onemocnění - genetická podstata, vlivy prostředí, nové přístupy k terapii; Personifikovaná léčba. 13. Imunogenetika; Imunita, buněčné složky imunitní odpovědi; Genetická regulace imunitní odpovědi. 14. Imunogenetika - Histokomatibilitní lokusy; Imunofenotyp, haplotyp; Transplantační zákony; GVHD; Asociace chorob a imunofenotypu; Autoimunitní reakce.
Poslední úprava: Patera Jan (17.10.2017)
|
|
||
Nové: https://e-learning.vscht.cz/course/view.php?id=406
Staré (neaktualizované): http://tresen.vscht.cz/kot/blog/studium/bakalarske/biologie-cloveka Poslední úprava: Patera Jan (17.10.2017)
|
|
||
žádné Poslední úprava: TAJ111 (25.06.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.5 | 14 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 2 | 56 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
5 / 4 | 140 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 10 |
Zkouškový test | 40 |
Ústní zkouška | 50 |