|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s chápáním a vnímáním rizik ve vztahu k technickým a technologickým procesům. Předmět je zaměřen především na chemické a energetické výrobny (s důrazem na zařízení využívající jadernou energii) a rizika a nebezpečí s nimi spojená. V neposlední řadě předmět rozvíjí samostatnou práci studentů, prezentační schopnosti, seznamuje studenty s novými trendy v oboru.
Poslední úprava: Berka Jan (16.01.2018)
|
|
||
Student musí získat nejméně 50 % bodů z průběžných aktivit - malých průběžných testů, skupinové práce během výuky, referátů, účast na odborných seminářích, exkurzí, atd. Zároveň je třeba, aby buď v průběhu výuky přednesl krátký referát na zvolené téma odsouhlasené vyučujícím, a nebo do do 31.12. příslušného roku, ve kterém proběhla výuka (v případě, že je předmět vyučován v zimním semestru) a nebo do 30.6. příslušného roku (probíhá-li výuka v letním semestru),, vypracoval v dostatečné kvalitě samostatný projekt. Zadání a instrukce k vypracování projektu jsou studentům předány v průběhu výuky. Referát a (nebo) projekt jsou splněny v případě, že jsou hodnoceny min. 25 body (z max. 50). V případě, že není splněno výše uvedené, je na studentovi, aby situaci řešil s garantem předmětu individuálně a dohodl ses ním na dalším postupu. Poslední úprava: Berka Jan (26.01.2018)
|
|
||
Z: interní studijní materiály, prezentace předmětu promítané na přednáškách, ISBN: 0-00-00000 D: J. Bečvář a kol: Jaderné elektrárny, SNTL, ISBN: 04-237-81 D: Ľ. Jelemenský, J. Labovský, Z. Labovská, J. Markoš: Hodnotenie nebezpečenstva chemických procesov,Slovenská technická univerzita v Bratislave 2011, ISBN: 0-00-00000 D: Daniel A. Crowl, Joseph F. Louvar: Chemical Process Safety - Fundamentals with Applications, ISBN: 0-13-018176-5 D: Z. Kříž: Vznik a historie státního dozoru nad jadernou bezpečností Československé komise pro atomovou energii (1970-1992), Zsolt Staník, Praha 2012, ISBN: 978-80-904045-4-0 D: B. Heřmanský, I. Štoll: Energie pro 21. století, ČVUT 1992, ISBN: 80-01-00817-7 Poslední úprava: Berka Jan (16.01.2018)
|
|
||
Student musí získat nejméně 50 % bodů z průběžných aktivit - průběžných testů, skupinové práce během výuky, referátů, účast na odborných seminářích, exkurzí, atd. Zároveň je třeba, aby buď v průběhu výuky přednesl krátký referát na zvolené téma odsouhlasené vyučujícím a nebo do do 31.12. příslušného roku, ve kterém proběhla výuka (v případě, že je předmět vyučován v zimním semestru) a nebo do 30.6. příslušného roku (probíhá-li výuka v letním semestru), vypracoval v dostatečné kvalitě samostatný projekt. Instrukce k vypracování projektu jsou studentům předány během výuky. Referát a projekt jsou splněny v případě, že jsou hodnoceny min. 25 body (z max. 50). Poslední úprava: Berka Jan (26.01.2018)
|
|
||
1. Význam hodnocení rizika, základní pojmy, historie a budoucnost HRTP 2. Základy toxikologie 3. Technologie a jejich rizika spojená s výrobou energie, specifické požadavky a rizika spojená s využitím jaderné energie 4. Technologie a rizika pokročilých spojená s výrobnami energie nové generace,a dalších energetických zdrojů (mimo jiné i CCS technologie a další) 5. Hodnocení bezpečnosti a spolehlivosti, rizika spojená s využitím zdrojů ionizujícího záření 6. Problematika a hodnocení rizik spojených s výrobou a přepracováním paliv a produkcí RAO 7. Závažné průmyslové havárie, havárie s únikem radioaktivity do životního prostředí 8. Exkurze do areálu ÚJV Řež a.s. na jaderná a jiná experimentální zařízení zaměřená na hodnocení rizik, bezpečnosti a spolehlivosti energetických provozů 9. Modelování úniku toxických a hořlavých látek, simulace následků výbuchu a hoření pomocí programu ALOHA 10. Vliv kvality teplonosných médií v energetice na bazpečnost a spolehlivost provozu, úprava teplonosných médií - zejména úprava vody pro využití v jaderné energetice 11. Hodnocení základních mechanických vlastností konstrukčních materiálů 12. Deterministické a pravděpodobnostní hodnocení bezpečnosti 13. Hodnocení poruch a nehod energetických a dalších průmyslových zařízení 14. Prezentace studentů a expertů z oboru na vybraná témata z okruhu HRTP, plynárenství energetika, doprava a s ní spojená rizika, aj., práce ve skupinách, tréning prezentačních dovedností studentů Poslední úprava: Berka Jan (24.10.2016)
|
|
||
www.sciencedirect.com http://www.osti.gov/bridge/ www.enpedie.cz http://www.world-nuclear.org/ http://www.epa.gov/OEM/content/cameo/aloha.htm Poslední úprava: Berka Jan (17.05.2013)
|
|
||
Studenti budou umět:
Poslední úprava: Berka Jan (18.02.2016)
|
|
||
Pro zápis tohoto předmětu je nutno mít minimálně zapsán předmět N403011, splněn předmět N413002 a ovládat klíčové znalosti z předmětu N218004 Budou vyžadovány základní znalosti z oboru energetiky (účinnost, energetické cykly, typy energetických výroben, atd.) dále základní vlastnosti z oblasti koroze a hodnocení vlastností kovových materiálů Poslední úprava: Hlinčík Tomáš (19.08.2016)
|
|
||
Chemické inženýrství A, Fyzikální chemie A Poslední úprava: Hlinčík Tomáš (01.02.2018)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi) | 0.3 | 8 | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.5 | 14 | ||
Účast na přednáškách | 2 | 56 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.2 | 6 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 30 |
Obhajoba individuálního projektu | 5 |
Protokoly z individuálních projektů | 30 |
Průběžné a zápočtové testy | 35 |