|
|
|
||
Předmět má za cíl seznámit studenty se zásadami senzorického hodnocení potravin. Jsou probírány jednotlivé metody používané při hodnocení kvality potravin,při vývoji nových výrobků a testech skladovatelnost apod. Důraz je kladen na výběr kritérií pro hodnocení jednotlivých skupin potravin, na zásady pro výběr a školení posuzovatelů a na statistické zpracování dat. Při cvičeních se získané teoretické znalosti procvičují prakticky - hodnocení konkrétních potravin pomocí různých zkoušek, zjišťování rozdílů v kvalitě potravin, ověření funkce smyslů studentů.
Poslední úprava: Panovská Zdeňka (14.11.2012)
|
|
||
Z: Pokorný J, Valentová H, Panovská Z.: Senzorická analýza potravin, VŠCHT, 1998 ISBN 80-7080-329-0. Z: Pokorný J.: Metody senzorické analýzy potravin a stanovení senzorické jakosti. ÚZPI, Praha, 1997. D: Lawless H.T. Sensory Evaluation of Food, Kluwer Academic Publishers,1998. ISBN 0-8342-1752-X. Poslední úprava: TAJ323 (23.08.2013)
|
|
||
Přednášky v Power Pointu Při cvičeních posuzování reálných potravin nebo modelových vzorků. Poslední úprava: TAJ323 (19.11.2012)
|
|
||
1. Základní pojmy senzorické analýzy - zařízení senzorické laboratoře, příprava a předkládání vzorků. 2. Metody v senzorické analýze: rozdílové, pořadové a profilové zkoušky. 3. Psychologie smyslového vnímání. Psychometrika, vztahy mezi intensitou podnětu a vjemu. 4. Anatomie a funkce chuťového smyslu 5. Charakteristika základních chutí a jednotlivých chuťových látek (sladká, slaná, kyselá, hořká a umami) 6. Charakteristika vedlejších chutí (palčivá, trpká, kovová, alkalická). 7. Anatomie a funkce čichového smyslu. Vonné látky. 8. Anatomie a funkce zrakového smyslu, vliv barvy potravin, barviva. 9. Anatomie a funkce smyslových orgánů - hmat a další smysly. 10. Textura potravin, látky upravující texturu, vnímání textury posuzovateli. 11. Výběr charakteristik jednotlivých potravinářských skupin. 12. Statistické metody při zpracování dat a interpretace výsledků senzorické analýzy. 13. Konzumentské testy. 14. Celkové shrnutí učiva. Poslední úprava: Panovská Zdeňka (14.11.2012)
|
|
||
ČSN ISO normy týkající se senzorické analýzy obecně tj.(vybavení laboratoře, slovník, výběr posuzovatelů, apod.) a normy týkající se metod.(párová zkouška, trojúhelníková zkouška, duo trio apod.)http://www.iso.org/iso/catalogue_ics_browse?ICS1=67&ICS2=240& http://www.foodafactoflife.org.uk/ Poslední úprava: TAJ323 (19.11.2012)
|
|
||
Studenti budou umět:
Poslední úprava: TAJ323 (23.08.2013)
|
|
||
Nejsou vyžadovány Poslední úprava: TAJ323 (18.11.2012)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.3 | 8 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.4 | 12 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.8 | 23 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 113 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 20 |
Zkouškový test | 80 |