|
|
|
||
Náplní předmětu jsou základní informace o jednotlivých druzích nutraceutik a funkčních potravin. Pozornost je věnována jejich struktuře, výskytu, biosyntéze a aktivním formám. Diskutována je jejich funkce v organismu, fyziologie a potřeba pro člověka. Zmíněny jsou možné negativní efekty vysokých dávek a současná legislativa. Pro jednotlivé účinné látky je uvedeno použití ve funkčních potravinách a suplementech.
Poslední úprava: Schulzová Věra (13.11.2012)
|
|
||
Z: Velíšek J., Hajšlová J., Chemie potravin, OSSIS, 2009, ISBN 8086659178, 9788086659176 D: Wildman R.E.C., Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods, CRC Press 2007, Print ISBN: 978-0-8493-6409-9, eBook ISBN: 978-1-4200-0618-6 D: Pathak Y., Handbook of Nutraceuticals Volume I, Ingredients, Formulations, and Applications, CRC Press 2010, Print ISBN: 978-1-4200-8221-0, eBook ISBN: 978-1-4200-8222-7
Poslední úprava: TAJ323 (19.11.2012)
|
|
||
1. Introduction FP and Nutraceuticals. 2. Legislation, basic concepts of food allergy. 3. Proteins. 4. Probiotics and prebiotics. 5. Carbohydrates. 6. Minerals and trace elements. 7. Fat soluble vitamins and carotenoids. 8. Maillard reaction. 9. Glukosinonolates, Phytosterols. 10. Phytosterols. 11. Lipids. 12. Hydrophilic vitamins. 13. Other nutraceuticals. 14. Nanoparticles and their use in food. Poslední úprava: TAJ323 (16.08.2013)
|
|
||
http://web.vscht.cz/schulzov/ Poslední úprava: Schulzová Věra (13.11.2012)
|
|
||
Studenti budou umět: Rozpoznat nutraceutika a funkční potraviny dostupná na trhu a identifikovat biologicky aktivní látky s pozitivním účinkem na lidsky organismus v nich obsažené Posoudit zdravotní přínosy a jejich funkci v organismu Identifikovat případné negativní dopady vysokých dávek na lidský organismus Poslední úprava: Schulzová Věra (13.11.2012)
|
|
||
Chemie potravin Poslední úprava: Schulzová Věra (13.11.2012)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.1 | 3 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.9 | 25 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 10 |
Zkouškový test | 90 |