|
|
|
||
Předmět seznamuje s teoretickými otázkami srovnávací pedagogiky (jejími metodami, teoriemi, funkcemi, strukturou a publikační aktivitami). Na základě analýzy a srovnání vybraných školských systémů jsou pak ukázány světové trendy ve školství, což se stává východiskem pro identifikaci a rozbor problémů českého školství.
Poslední úprava: TAJ832 (01.12.2012)
|
|
||
Student bude umět • vysvětlit, čím se srovnávací pedagogika zabývá, jaké jsou její funkce, struktura, metody, postupy a teorie; • objasnit pojem srovnatelnost pedagogických jevů a tuto znalost uplatnit v praxi; • zařadit jednotlivé druhy škol podle ISCED a vysvětlit význam této mezinárodní normy; • orientovat se v literární produkci srovnávací pedagogiky; • vyjmenovat jednotlivé modely školských systémů ve světě a popsat jejich specifika; • dokázat zařadit jakýkoli školský systém k příslušnému modelu a tím lépe pochopit nejen jeho strukturu, ale i jeho podstatu; • pochopit a identifikovat obecné i specifické rysy jednotlivých školských systémů vybraných vyspělých zemí; • na základě znalosti světových trendů ve školství kriticky posuzovat naši školskou realitu. Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
|
||
Z:VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha : ÚJAK, 2009, ISBN 978-80-86723-68-6. Z:Národní program vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : MŠMT, 2001. Z: Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (Školský zákon) a jeho následující dílčí novely. D: PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě : Základy mezinárodní komparace školských systémů. Praha : Portál, 1999, ISBN 80-7178-290-4. D:VÁŇOVÁ, M. Příprava učitelů ve vybraných evropských zemích. Praha : ÜIV, l997, ISBN 80-211 0244-6. D:VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: PedF. UK, 1998, 80-86039-51-X. Poslední úprava: TAJ832 (01.12.2012)
|
|
||
1. Srovnávací pedagogika jako vědní disciplína: Předmět a metody srovnávací pedagogiky. Cíl,funkce, oblasti bádání, publikační aktivity. 2. Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí: SRN, Rakousko, Anglie. 3. Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí: Francie, Švédsko, USA. 4. Světové trendy v oblasti školství 5. Tendence v oblasti vzdělávání osob se SVP: Speciální a integrované vzdělávání v jednotlivých zemích. 6. Učitelské vzdělávání u nás a ve světě. Současný stav, rozdíl a trendy. 7. Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů. Poslední úprava: TAJ832 (01.12.2012)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.2 | 6 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.3 | 7 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.5 | 14 | ||
2 / 2 | 55 / 56 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 50 |
Ústní zkouška | 50 |