|
|
|
||
Předmět je zaměřen na pochopení vývojových zákonitostí a specifických změn v psychice i chování lidí v období dospívání. Hlavním cílem je osvojení si poznatků z jednotlivých oblastí vývoje se zaměřením na období dospívání, chápání tohoto období v celém kontinuu vývoje a schopnost aplikace těchto poznatků ve specifických situacích ve školním prostředí v roli učitele.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (10.12.2014)
|
|
||
Samostudium v e-learningu a splnění úkolů Ústní zkouška
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (02.03.2016)
|
|
||
Základní literatura THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. LANGMEIER, Jiří a Dana Krejčířová. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. Vyd. 2., přepracované. Praha: Portál, 2006, 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
Rozšiřující literatura TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Jan ŠIRŮČEK. Sebepojetí a identita v adolescenci: Sociální a kulturní kontext. Brno: MAsarykova Univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5107-2. SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7. MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal, o.s., 2012. ISBN 978-80-87474-46-4. HAVLÍČKOVÁ, Hana. Analýza seznamování na internetu v kontextu konceptu vynořující se. Brno, 2007. Bakalářská práce. Masarykova univerzita v Brně. Vedoucí práce David Šmahel. VAVRDA, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy: tradice a současnost. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 223 s. ISBN 80-7106-672-9. VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1. SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004 BLOS, P. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Universities Press, 1979. KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010 MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ARNETT, Jeffrey Jensen. Adolescense and emerging adulthood: a cultural approach. 3rd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, c2009, xvii, 558 s. ISBN 978-0-13505-258-7. ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood: the winding road from the late teens through the twenties [online]. New York: Oxford University Press, 2004, viii, 270 p.
Další literatura dostupná v e-learningové části.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (02.03.2016)
|
|
||
1.Periodizace vývoje: klasické rozlišování jednotlivých období, psychoanalytické pojetí vývoje S. Freuda, Eriksonova periodizace vývoje, Teorie attachementu a její význam pro období dospívání.
2.Období dospívání: časové vymezení, rozlišení jednotlivých etap dospívání, specifika tohoto období v jednotlivých oblastech (přehled), hlavní znaky dospívání, Eriksonův pohled na dospívání, Arnettův koncept Emerging adulhood
3.Identita a sebepojetí v dospívání: Pojetí identity ve vývojové psychologii, počátky vývoje identity v raném dětství a další vývoj v průběhu života, sebepojetí a identita v dospívání, Eriksonův a Marciův přístup, identita jako příslušnost ke skupině, novodobý fenomén virtuální identity
4.Sociální vývoj, vztah k dospělým: charakteristické znaky vztahu k dospělým, vztah k rodičům, vztah k učitelům a mentorům, možnosti ovlivnění vztahu dospívajících k dospělým
5.Sociální vývoj, vztah k vrstevníkům: význam vrstevníků v dospívání, vývoj kamarádských vztahů, vliv internetu na kamarádské vztahy, příslušnost ke skupině vrstevníků jako specifická oblast identity, subkultury mládeže a jejich rizika a dopady na školní prostředí
6.Sociální vývoj, rané partnerské vztahy: vlivy působící na první partnerské vztahy, subjektivní důležitost partnerských vztahů pro dospívající a jejich chápání vztahu, měnící se chápání vztahů v průběhu dospívání, Arnettův pohled, vliv internetu na vztahy
7.Specifický význam mobilních telefonů pro dospívající
8.Emoční vývoj v období dospívání, typické charakteristiky, důsledky pro školu, specifické strachy období dospívání, důvody emočních změn
9.Tělesné změny v období dospívání: specifika chlapců a dívek, dopady na psychiku dospívajícího, důsledky pro školní prostředí a chování učitele, význam tělesného vzhledu, oblékání jako součást identity
10.Kognitivní vývoj v adolescenci, Piagetova periodizace, stádium formálních myšlenkových operací a možnosti využití v učebním procesu
11.Životní perspektivy a profesní orientace dospívajících: determinanty profesní orientace, role učitele, vliv rodiny, Arnettův pohled na hledání pracovní identity ve vynořující se dospělosti, nestabilita v rozhodování a dopad na působení učitele. Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (10.12.2014)
|
|
||
https://e-learning.vscht.cz/course/view.php?id=27 Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (10.12.2014)
|
|
||
Měkké kompetence: 1.Rozvoj empatie, efektivní komunikace 2.Řešení problémů 3.Samostatnost, kreativita, flexibilita
Specifické kompetence: 4.Pochopení základních vývojových zákonitostí 5.Porozumění specifickým vývojovým úkolům jednotlivých období se zaměřením na dospívání 6.Řešení výchovných a vzdělávacích problémů 7.Pochopení role dospělých osob ve výchově a vzdělávání mladistvých Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (10.12.2014)
|
|
||
žádné Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (08.10.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 2 | 56 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 40 |
Ústní zkouška | 60 |