|
|
|
||
Cílem předmětu je po teoretické i praktické stránce naučit studenty základům fotografie a nadchnout je pro
vnímání vědy pohledem fotografa. Předmět je veden seminářovou formou. Pod vedením významných českých
fotografů vědy si studenti osvojí základy ovládání fotoaparátu, kompozice, běžných fotografických technik a
postprodukce. Součástí předmětu jsou také domácí fotografické práce studentů v návaznosti na probírané téma a
jejich společný kritický rozbor ve výuce.
Povinnou součástí kurzu je účast ve fotosoutěži VŠCHT Praha.
Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|
|
||
Absolvent předmětu se bude orientovat v základech fotografie a to prakticky i teoreticky, včetně základních postprodukčních úprav. Dále bude umět pořizovat kvalitní fotografie v přirozeném osvětlení v exteriérech i interiérech, rozpoznat běžné nedostatky fotografií a vědět jak se jim vyvarovat, orientovat se v terminologii a běžném fotografickém vybavení. Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|
|
||
Bude aktualizována podle požadavků lektorů. Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|
|
||
povinná docházka a svědomité plnění praktických úkolů Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|
|
||
VĚDECKÁ FOTOGRAFIE I
Jednotlivé lekce mají rozsah 4 vyučovacích hodin.
1. Úvod podmínky kurzu, hodnocení, seznámení s výukou, prezentace lektorů, úvod do dějin fotografie
2. Základy digitální fotografie I. A) Základy digitální fotografie: rychlost závěrky, clonové číslo, ISO citlivost, vyvážení bílé (teoretická prezentace) B) Ovládání fotoaparátu v praxi C) Úkol: 1 fotografie pořízená na principu maximální hloubky ostrosti 1 fotografie pořízená na principu minimální hloubky ostrosti 1 fotografie pořízená na principu dynamické neostrosti 1 fotografie pořízená na principu “zmrazeného pohybu” (“Action shot”)
3. Základy digitální fotografie II. A) Práce se světlem stálým a zábleskovým (teoretická prezentace) B) Práce se světlem stálým a zábleskovým v praxi C) Úkol: “Projekt vejce” – 4 fotografie, čtyři různé přístupy k jednomu zvolenému objektu snímku
4. Zátiší A) Zátiší jako informativní obraz, nebo jako prostředek sebevýrazu (teoretická prezentace) B) Skladba fotografického obrazu, skladebné postupy a principy, strategie budování obrazu v rámci fotografického zobrazovacího řetězce C) Úkol: “Linie a tóny v zátiší” – 4 fotografie postavené na základních skladebných principech: princip rytmu, princip kontrastu, výrazná lineární skladba, výrazná skladba tonální
5. Portétní fotografie A) Osobnosti fotografického portrétu a portréty významných osobností B) Principy světelné konstrukce v portrétní fotografii: Světlo ploché, plastické a dělené. Světlo úzké a světlo široké – teorie a praxe. C) Úkol: Portrétní medailon – 4 fotografie
6. Dokumentární a reportážní fotografie: Jazyk a obraz: živá fotografie A) Dokumentární a reportážní fotografie (teoretická prezentace) B) Principy živé fotografie v praxi C) Úkol: Neopakovatelná událost – 7 fotografií Student si vybere jakoukoliv událost/akci, ke které má nějaký vztah a pokusí se fotografickou cestou, tedy obrazově tuto událost převyprávět tak, aby série fotografií vytvářela ucelený a smysluplný příběh.
7. Postprodukce obrazu A) Postprodukční procesy (teoretická prezentace) B) Postprodukční procesy v praxi (nutné mít nainstalovaný Adobe Photoshop) C) Úkol: Postprodukce fotografií z předešlých cvičení
8. Závěrečná prezentace úkolů formou "Pecha-Kucha" prezentace Poslední úprava: Havlík Jan (15.11.2017)
|
|
||
Elektronické materiály, prezentace, internetové odkazy. Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|
|
||
zájem o kvalitní propagaci vědy a výzkumu, vlastní fotoaparát (Předpokládá se vlastní fotografické vybavení. Není však nezbytné disponovat profesionální technikou. Vlastnictví DSLR je výhodou, ale jakýkoliv fotoaparát nebo mobil umožňující manuální nastavení clony a délky expozice je zcela dostačující.) Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: Fialová Jana (21.04.2016)
|