| 
 | 
 | 
| 
 | ||
| Cílem předmětu je poskytnutí znalostí o pohybu a působení chemických látek v životním prostředí. Předmět tedy poskytuje zejména informace vzniku a osudu chemických látek v atmosféře, hydrosféře a pedosféře. Značná část pozornosti je věnována abiotickým a biotické environmentálním reakcím a rovnováhám. Absolvování předmětu umožní studentům poznat komplexní problematiku působení chemických látek ve všech složkách životního prostředí a poskytne informace o aktuálních trendech v ochraně životního prostředí. Poslední úprava: Šír Marek (28.01.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Písemný test, při dosažení alespoň 50% následuje ústní zkouška. Poslední úprava: Březina Milan (07.02.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| vanLoon G.W., Duffy S.J., Environmental Chemistry: A global perspective, 3rd Edition, Oxford University Press, 2011, ISBN: 978-0199228867 Manahan S.E., Environmental Science and Technology: A Sustainable Approach to Green Science and Technology, Second Edition, CRC Press, 2006, ISBN 978-0849395123 Ibanez J.G., Environmental chemistry: fundamentals, Springer, 2007, ISBN 978-0387260617 Beard J.M., Environmental chemistry in society, 2nd edition, Taylor & Francis, 2013, ISBN 978-1439892671 
 
 
 Poslední úprava: Šír Marek (28.01.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Písemný test, při dosažení alespoň 50% následuje ústní zkouška. Poslední úprava: Březina Milan (07.02.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| 1. Úvod do environmentální chemie – abiotické a biotické složky životního prostředí a jejich vzájemné vztahy, osud chemických látek v životním prostředí 
 2. Základní fakta o hydrosféře, koloběh vody na Zemi 
 3. Znečištění vodních zdrojů: Problematické kontaminanty povrchových a podzemních vod (toxické kovy, perzistentní organické polutanty - rezidua léčiv, endokrinní disruptory, pesticidy, komplexotvorné látky, tenzidy aj.) 
 4. Znečištění vodních zdrojů: acidifikace vod a její důsledky (remobilizace toxických kovů, vyčerpání tlumivé kapacity), ovlivnění kyslíkového režimu 
 5. Mechanismy odstraňování znečišťujících látek z vodního prostředí (sorpce, odtěkání, srážení, biodegradace, fotodegradace) 
 6. Seznámení s geologií a pedodologií, charakteristika horninového prostředí, půdotvorné procesy, složení a vlastnosti půd 
 7. Fyzikálně – chemické procesy v půdě, základy hydrogeologie, návaznost na biologické procesy 
 8. Vybrané typy kontaminantů - vznik, charakteristika a distribuce v životním prostředí 
 9. Biotransformace chemických látek, typy biodegradačních reakcí, biotické environmentální rovnováhy 
 10. Atmosféra jako dynamický systém: chemické složení, fyzikální parametry a principy proudění vzduchu 
 11. Voda v atmosféře: tvorba oblačnosti, mechanismus vzniku srážek, reakce v kapalné fázi, reakce v čisté troposféře: hlavní reakční mechanismy, reaktivní částice a příklady nejdůležitějších reakcí 
 12. Antropogenní emise: přehled polutantů, jejich zdrojů a vlivu na životní prostředí, chemie tvorby smogu 
 13. Atmosféra jako filtr záření: chemie ozonu ve stratosféře, energetická bilance planety a mechanismus skleníkového efektu 
 14. Globální problémy spojené se znečišťováním životního prostředí Poslední úprava: Šír Marek (28.01.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| https://e-learning.vscht.cz/ Poslední úprava: Šír Marek (28.01.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Studenti budou umět: Charakterizovat jednotlivé složky životního prostředí, popsat a vysvětlit vztahy mezi nimi Interpretovat osud chemických látek v životním prostředí Popsat a vysvětlit problémy spojené se znečišťováním všech složek životního prostředí, diskutovat možnosti nápravných opatření Poslední úprava: Šír Marek (28.01.2018)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Žádné Poslední úprava: Šír Marek (26.01.2018)
                                
                                 | 
| Zátěž studenta | ||||
| Činnost | Kredity | Hodiny | ||
| Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
| Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
| Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.5 | 42 | ||
| 3 / 3 | 84 / 84 | |||

