|
|
|
||
Předmět seznámí studující s klíčovými pojmy z oblasti didaktiky přírodovědných předmětů a nabídne jim poznatky
týkající se výuky přírodovědných předmětů na střední škole. Kurz bude navazovat na poznatky z obecné didaktiky.
Studentům představí zejména nové pojetí přírodovědného vzdělávání na středních školách tak, jak je rozpracováno
v nových pedagogických dokumentech. Pozornost bude věnována hlavním směrům v didaktice vybraných
přírodních věd.
Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (29.10.2023)
|
|
||
1. Předmět a úloha didaktiky přírodovědných předmětů, vztah k obecné didaktice, odborným přírodovědným disciplínám. 2. Přírodní vědy jako oborové disciplíny a jako předmět výuky na střední škole. Multi-, inter- a transdiciplinarita v koncepci středoškolského přírodovědného vzdělávání. Koncepce integrovaného přístupu „Science“ ve výuce přírodovědných předmětů. 3. Význam, cíle a úkoly přírodovědného vzdělávání na ZŠ, G a SOŠ. Specifika vzdělávacího obsahu přírodních věd ve vztahu k profilu absolventa. 4. Pedagogické dokumenty vztahující se k výuce přírodních věd. 5. Koncept klíčových kompetencí, vzdělávacích oblastí, vzdělávacích oborů a průřezových témat z pohledu přírodovědného vzdělávání. 6. Typy hodnocení, jejich didaktická hodnota a objektivita ve výuce přírodních věd. 7. Transmisivní vs. konstruktivistické pojetí výuky přírodních věd, odlišnosti ve výstupních kvalitách žáků. 8. Kompetence a osobnostní předpoklady učitele přírodních věd. Vliv učitelovy koncepce výuky na výsledky vzdělávání. Autoevaluace učitele, smysl pro změnu. 9. Učebnice jako edukační médium - psychologická a didaktická analýza učebnic pro výuku přírodních věd, hlediska jejich hodnocení a výběru. 10. Přehled vybraných předmětových didaktik přírodovědných předmětů. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (29.10.2023)
|