|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenta se sladařským procesem, který se sestává z máčení, klíčení a hvozdění. Důraz bude kladen zejména na výrobu ječného sladu, ale i sladu pšeničného a dalších typů sladů vyrobených z netradičních obilovin. Součástí předmětu jsou i další pivovarské suroviny - voda a chmel (chmelové výrobky, upravený chmel, chmelový extrakt).
Poslední úprava: Dostálek Pavel (06.05.2025)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: Dostálek Pavel (06.05.2025)
|
|
||
1. Historie, trendy a perspektivy sladařství. Kapacity. Přehled surovin. 2. Voda - složení, legislativa, úpravy. Technologické reakce iontů vody . 3. Chmel - rostlina, chemické složení, změny při skladování a zpracování. 4. Chmelové výrobky - pelety, extrakty, chemicky modifikované výrobky. 5. Ječmen - botanika, odrůdy, fyziologie ječného zrna. 6. Ječmen - chemické složení ječného zrna, technologické vlastnosti. 7. Sladovací proces - princip, blokové schéma, technologické postupy. 8. Příjem, čištění a skladování ječmene. Teorie a praxe máčení ječmene. 9. Teorie klíčení ječmene, fyziologické chemické změny ječného zrna. 10. Technologie klíčení - klasické a moderní sladovací postupy. 11. Teorie hvozdění zeleného sladu, fyziologické a chemické změny zrna. 12. Technologie hvozdění - klasické a moderní postupy. 13. Kvalitativní znaky sladu. Druhy sladu. Technická kontrola. Odpady. 14. Technická kontrola a legislativa. Zpracování odpadů. Poslední úprava: Dostálek Pavel (06.05.2025)
|
|
||
http://elearning.vscht.cz/ Poslední úprava: Dostálek Pavel (06.05.2025)
|
|
||
Studenti budou umět: Orientovat se v problematice v rozsahu daného sylabu. Na základě získaných znalostí navrhnout technologii pro výrobu určitého sladu a specifikaci pro použitou vodu a chmelové preparáty. Poslední úprava: Dostálek Pavel (06.05.2025)
|
|
||
Chemické inženýrství Poslední úprava: Dostálek Pavel (14.05.2025)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.5 | 42 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |