|
|
|
||
Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat teoretické poznatky obecné didaktiky na výuku konkrétních oblastí chemie. Studenti budou seznámeni s aktuálně platnou aktualizací RVP a jeho konkretizací pro obor Chemie. Seznámí se základními pojmy a s metodikou tvorby ŠVP pro obor Chemie (stanovení cílů, formy, metod, obsahu, časového plánu, podmínek pro vzdělávání talentovaných žáků apod.). Získané dovednosti budou postupně aplikovat v rámci předmětu Didaktika chemie II na jednotlivé oblasti předmětu chemie. Studenti budou seznámeni s výukovými experimenty, s nakládáním s chemickými látkami a legislativním rámcem a naučí se navrhnout funkční výukové prostory. Seznámí se s výukovými pomůckami, modely a souvisejícím využitím ICT. S využitím učebnic a informačních zdrojů dokáží strukturovat obsah učiva v souladu s platným RVP, zpracovat přípravu na vyučovací hodiny pro konkrétní oblast výukového obsahu a v návaznosti připravit učební úlohy a sestavit didaktické testy. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (18.12.2022)
|
|
||
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část.
Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (18.12.2022)
|
|
||
Z: PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026203674. Z: DUŠEK, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vyd. 2., přeprac. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2009. ISBN 978-80-7080-736-1. Z: MOKREJŠOVÁ, Olga. Moderní výuka chemie. V Praze: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-234-2. Z: GARCIA-MARTINEZ, Javier, SERRANO-TORREGROSA, Elena. Chemistry Education: Best Practices, Opportunities and Trends. Wiley-VCH, 2015. Z: ČTRNÁCTOVÁ, Hana a Josef HALBYCH. Didaktika a technika chemických pokusů. 3., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 8024611929. Z: HOLZHAUSER, Petr, MATUŠKA, Radek. Použití chemických látek při výuce a v rámci volnočasových aktivit žáků mladších 15 let. Chem. Listy 113(7) (2019). Z: HOLZHAUSER, Petr, MATUŠKA, Radek. Použití chemických látek při výuce a v rámci volnočasových aktivit žáků ve věku 15–18 let. Chem. Listy 113(4) (2019). Z: DIBERARDINIS, Louis J. Guidelines for laboratory design: health, safety, and environmental considerations. Fourth edition. Hoboken, New Jersey: Wiley, [2013]. ISBN 9780470505526.
D: ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7. D: PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching: a practical approach. Second edition. Oxford: Oxford University Press, [2014]. ISBN 978-1-4085-0452-9. D: Platné evropské předpisy, české zákony, nařízení vlády, vyhlášky a normy upravující nakládání s chemickými látkami. D: ČIPERA, Jan. Rozpravy o didaktice chemie: [učební text pro posluchače Přírodovědecké fakulty UK]. Praha: Karolinum, 2000. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0134-6. D: ČIPERA, Jan. Rozpravy o didaktice chemie II. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0309-8. D: www.chemicka-olympiada.cz Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (22.04.2022)
|
|
||
1. Chemie – věda vs. vyučovací předmět (hypotéza, experiment, zákon, teorie). 2. Vyučovací metody. Tradiční výuka chemie, její klady a nedostatky. 3. Didaktické zásady ve výuce chemie. 4. Výukové cíle a indikátory jejich splnění. Formulace s ohledem na žáky a třídy. 5. Organizační formy vyučování chemie (individuální, skupinová, kooperativní apod.). 6. Aktivizační metody, didaktické hry v chemii. 7. Školní chemický experiment, demonstrační a žákovské pokusy. Chemické látky, bezpečnost práce, legislativa. 8. Výukové a pomocné prostory, návrh učebny a výukové laboratoře. 9. Pomůcky k výuce chemie. Modely, vizualizace. 10. ICT ve výuce chemie. (ChemSketch, simulace, 3D modely, videoexperimenty, virtuální realita, 3D-tisk apod.) 11. Struktura výukového obsahu v návaznosti na platný RVP. Učebnice, pracovní sešity a odborné knihy ve výuce chemie. Informační zdroje. 12. Učební úlohy v chemii, didaktické testy, Chemická olympiáda. 13. Metodika tvorby ŠVP pro obor chemie. Příprava učitele na výuku. Její realizace a zpětná reflexe. 14. Motivace a stimulace žáků ve výuce chemie. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (21.12.2022)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 2 | 56 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 2 | 56 | ||
Účast na seminářích | 1 | 28 | ||
6 / 6 | 168 / 168 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 20 |
Domácí příprava na výuku | 20 |
Průběžné a zápočtové testy | 20 |
Ústní zkouška | 40 |