| 
 | 
 | 
| 
 | ||
| Cílem předmětu je získání poznatků o principech a možnostech stanovení důležitých diagnostických metabolitů v klinické biochemii včetně správnosti a kontroly kvality analytických metod. Navíc studenti získají znalosti o interpretaci důležitých klinicko-biochemických vyšetření.    Poslední úprava: Šebesta Ivan (10.02.2017)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Z:Schneiderka P. a kol., Kapitoly z klinické biochemie, Karolinum, 2004, 80-246-0678-X Z:Chromý V. a kol., Bioanalytika, analytická chemie v laboratorní medicíně, Masarykova univerzita Brno, 1992, 80-210-2917-X D:Doležalová V. a kol., Principy biochemických vyšetřovacích metod.I a II.část, Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno,1995 D:Zima T. ed. Laboratorní diagnostika, druhé doplněné a přepracované vydání, Praha, Galén, 2007, 978-80-7262-372-3(Galén), 978-80-246-1423-6 (Karolinum) 
 Stanovení analytů v medicíně - otázky 
 stanovení Na,K,Cl 
 stanovení Ca, Mg 
 stanovení Fe,PO4 
 glukosa,xylosa,glykovaný hemoglobin 
 galaktosa,laktosa 
 fruktosamin, albumin 
 specifické proteiny v séru,aminokyseliny 
 principy imunochemických reakcí 
 urea,kreatinin,nukleotidy,nukleosidy 
 kyselina močová 
 bilirubin,hemoglobin 
 cholesterol,TRG 
 lipoproteiny 
 žlučové kyseliny 
 AST,ALT 
 ALP,GMT 
 CHS,ACP 
 LD,CK,HBD 
 stanovení a význam kardiálních markerů 
 stanovení a význam nádorových markerů 
 vyšetřovací metody v cytogenetice 
 
 Poslední úprava: Šebesta Ivan (15.03.2017)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Výuka probíhá vždy ve čtvrtek od 14,45-16,15 v posluchárně Ústavu Lékařské Biochemie a Laboratorní Diagnostiky (ÚLBLD) 1.LF UK, Kateřinská 32,budova děkanátu, přízemí (za stud.odd.vpravo), č.dv.1.089. První den výuky:16.2.2017 
 Stanovení analytů v medicíně - otázky 
 stanovení Na,K,Cl 
 stanovení Ca, Mg 
 stanovení Fe,PO4 
 glukosa,xylosa,glykovaný hemoglobin 
 galaktosa,laktosa 
 fruktosamin, albumin 
 specifické proteiny v séru,aminokyseliny 
 principy imunochemických reakcí 
 urea,kreatinin,nukleotidy,nukleosidy 
 kyselina močová 
 bilirubin,hemoglobin 
 cholesterol,TRG 
 lipoproteiny 
 žlučové kyseliny 
 AST,ALT 
 ALP,GMT 
 CHS,ACP 
 LD,CK,HBD 
 stanovení a význam kardiálních markerů 
 stanovení a význam nádorových markerů 
 vyšetřovací metody v cytogenetice 
 
 
 Sylabus: 
 1.Stanovení klinicky významných iontů v biologických materiálech I 2.Stanovení klinicky významných iontů v biologických materiálech II 3.Stanovení klinicky významných substrátů: glukosa,ostatní sacharidy,glykovaný hemoglobin 4.Vyšetření acidobazické rovnováhy 5.Celkové bílkoviny, albumin, aminokyseliny 6.Urea, kreatinin, kyselina močová, nukleotidy 7.Bilirubin, hemoglobin 8.Cholesterol, žlučové kyseliny, triacylglyceroly, lipoproteiny 9.Stanovení klinicky významných enzymů I 10.Stanovení klinicky významných enzymů II 11.Biochemická vyšetření u dědičných poruch metabolismu 12.Kardiální markery 13.Nádorové markery 14.Vyšetřovací metody v cytogenetice Poslední úprava: Šebesta Ivan (15.03.2017)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| žádné Poslední úprava: Šebesta Ivan (10.02.2017)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Studenti budou umět: Studenti získají znalosti o možnostech stanovení diagnostických metabolitů využívaných v klinické praxi. Studenti budou v rámci své budoucí praxe schopni správně interpretovat důležitá klinicko-biochemická vyšetření. Poslední úprava: Šebesta Ivan (10.02.2017)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Biochemie I, Biochemie II Poslední úprava: Šebesta Ivan (10.02.2017)
                                
                                 | 
| Zátěž studenta | ||||
| Činnost | Kredity | Hodiny | ||
| Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
| Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
| Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
| 3 / 3 | 84 / 84 | |||
| Hodnocení studenta | |
| Forma | Váha | 
| Aktivní účast na výuce | 10 | 
| Ústní zkouška | 90 | 

