|
|
|
||
Cílem předmětu je studenty podrobně seznámit s případným vlivem příjmu určité živiny a složení komplexní diety na zdravotní stav populace. Součástí předmětu je i dietologické hodnocení alternativních systémů výživy aplikovaných buď individuálně ("dobrovolně") nebo jako součást celkové terapie onemocnění. Důraz je kladen zejména na příjem a využitelnost proteinů, příjem a složení jednoduchých sacharidů, příjem a význam nasycených a esenciálních mastných kyselin a vznik a význam tzv. AGEs - produktů Maillardovy reakce v organismu.
Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Písemné zpracování (literární rešerše) a hodnocená prezentace aktuálního tématu Ústní zkouška Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Z: Rokyta R. a kol.: Fyziologie a patologická fyziologie pro klinickou praxi. Grada, Praha, 2015; ISBN 978-80-247-4867-2 D: Murray R.K. a kol.: Harperova ilustrovaná biochemie. Galén, Praha, 2012; 978-80-7262-907-7 Z: Kohout P. a kol.: Vybrané kapitoly z klinické výživy I. Forsapi - Nutrilitera, Praha, 2010; ISBN: 978-80-87250-08-2 Z: Kohout P. a kol.: Vybrané kapitoly z klinické výživy II. Forsapi - Nutrilitera, Praha, 2017; ISBN: 978-80-87250-32-7 Z: Sobotka et al.: Basics in Clinical Nutrition. 4th Edition, Galén, Praha, 2014; ISBN: 978-80-7262-821-6 D: ESPEN guidelines (dostupné na http://www.espen.org/guidelines-home/espen-guidelines) Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Přednášky vyučujících, prezentace studentů na jimi zvolené a samostatně zpracované téma. Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Nejsou Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
1. Proteiny: adekvátní příjem pro různé skupiny populace; problematika nedostatečného a nadbytečného příjmu; využitelnost rostlinných proteinů a vliv vlákniny; proteiny ve sportovní výživě; bezlepková dieta 2. Fyziologický význam vybraných neproteinogenních aminokyselin 3. Problematika příjmu jednoduchých sacharidů; vliv na vznik a rozvoj vybraných "civilizačních" onemocnění 4. Problematika příjmu sacharidů skupiny FODMAPs; Syndrom dráždivého tračníku 5. Produkty pokročilé glykace v organismu (AGEs); mechanismus vzniku a prekurzory; vliv na vznik a rozvoj vybraných "civilizačních" onemocnění; diagnostický význam tzv. glykovaného hemoglobinu 6. Fyziologický význam nasycených mastných kyselin; MCT tuky; atherogenní mastné kyseliny; problematika stearové kyseliny a vyšších nasycených mastných kyselin 7. Esenciální mastné kyseliny; biosyntéza; fyziologický význam příslušných ikosanoidů; alternativní zdroje vyšších polyenových kyselin řady n-3 a n-6; terapeutické využití vysokých dávek DHA a EPA v onkologii Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
http://www.efsa.europa.eu/ http://www.who.int/nutrition/en/ http://www.espen.org/guidelines-home/espen-guidelines Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Studenti po absolvování předmětu budou rozumět problematice vlivu neadekvátního příjmu vybraných živin na vznik a rozvoj neinfekčních onemocnění hromadného výskytu. Zároveň si osvojí teoretické i přímo prakticky aplikovatelné znalosti a dovednosti v oblasti poruch trávení a metabolismu vybraných živin. Přínosem bude i posílení prezentačních dovedností, kdy studenti v rámci předmětu připravují krátké sdělení prezentované ostatním studentům. Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Nejsou Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|
|
||
Nejsou Poslední úprava: Pánek Jan (31.07.2018)
|