|
|
|
||
Kurz Sociální psychologie představuje základní témata sociální psychologie relevantní pro aplikaci v prostředí pedagogické a školní praxe. Vybraná témata sociální psychologie jsou představena jako produkt základního výzkumu v psychologii a následně vykreslena jako součást reality výukové praxe i každodenního života v prostředí základní a střední školy.
Poslední úprava: SEIDLOVG (30.09.2013)
|
|
||
Z: HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5. Z: HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
D: VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie: 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. D: PENNINGTON, Donald C., Kate GILLEN a Pam HILL. Social psychology. Routledge, 1999. ISBN 978-0340548462. D: ZIMBARDO, Philip G, Jiří FIALA a Martina KLICPEROVÁ-BAKER. Moc a zlo: sociálně psychologický pohled na svět. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 80-86181-80-4 (brož.) Poslední úprava: VED832 (08.10.2013)
|
|
||
This course is examined in two steps: 1. written test of knowledge. 2. Spoken colloquium. Poslední úprava: SEIDLOVG (30.09.2013)
|
|
||
1.Sociální psychologie Předmět sociální psychologie a její klíčová témata; stručný pohled do historie sociální psychologie; metody výzkumu v sociální psychologii; sociálně-psychologický experiment. 2.Člověk v sociálních souvislostech Sociální realita; význam vývojové psychologie pro sociální psychologii; vztah mezi kulturní a sociální psychologií. 3. Postoje Vymezení postojů a jejich zasazení do běžného života a vyučovacího procesu; objekt postoje; charakteristika a složky postojů; vnitřní konzistence postoje; příčiny rozporů mezi postojem a chováním; funkce postojů; možnosti měření postojů - ukázka projektivních technik a hodnotících škál a možnosti jejich využití ve školní praxi; změny postojů - kognitivní disonance, balanční teorie, persuase, psychologická reaktance, efekt dvojí odměny. 4. Prosociální chování Vymezení a ukázky prosociálního chování; důvody prosociálního chování - sociální výměna, sociální normy, emaptie, teorie spravedlivého světa; motivace prosociálního chování; prosociální chování v krizových situacích - efekt přihlížejícího, rozptýlená odpovědnost; pedagogická aplikace tématu 5. Agresivní chování Vymezení a terminologické ukotvení - agrese, agresivita, hostilita, násilí; typy agrese; příčiny agrese - teoretické koncepty vysvětlující původ agresivního chování; masová média a agrese; skupinová agrese; pedagogická aplikace - antisociální poruchy v dětství a dospívání; poruchy chování a jejich příčiny; šikana 6. Sociální kognice Vymezení pojetí sociální kognice; základní komponenty sociálního myšlení; schémata: self schéma, schéma lidí, schéma události, schémata rolí; atribuce - vznik atribucí, Kellyho atribuční teorie, základní atribuční chyba, osobnost a atribuční styl; sociální percepce - formování dojmu, efekt primárnosti, sebenaplňující proroctví 7. Sociální vlivy Přítomnost druhých a její vliv na naše chování, vliv skupiny na výkon jedince - sociální inhibice, sociální facilitace, sociální zahálka; vliv skupiny na chování jedince - kompliance, konformita; poslušnost vůči autoritě - Milgramovy experimenty, fenomén odosobnění a síla anonymizace (Zimbardo), Stanfordský vězeňský experiment. 8. Sociální skupiny, struktura a dynamika skupiny Vymezení sociální skupiny a základní druhy skupin; vlivy sociální skupiny na jednotlivce; vliv velké skupiny - davové a masové chování, vliv malé sociální skupiny - stádní chování, konformita - Aschovy a Scheriffovy experimenty, inovace, kompliance a její techniky; dynamika malé sociální skupiny - kooperace a kompetice; struktura sociální skupiny - sociální pozice 9. Školní třída jako sociální skupina Členství ve třídě jako sociální skupině; struktura třídy; role učitele; vliv skupiny na školní výkon; vliv skupiny na chování; možnosti diagnostiky školní třídy Poslední úprava: SEIDLOVG (30.09.2013)
|
|
||
Studijní opory ke kurzu jsou k dispozici na stránkách katedry učitelství a humanitních věd http://www.vscht.cz/homepage/kuhv/index/predmety/socialni-psychologie. Připravují se studijní opory v systému Moodle. Poslední úprava: SEIDLOVG (09.10.2013)
|
|
||
Studenti budou umět: 1. rozumět odpovídající sociálně-psychologické terminologii a konceptům; 2. rozumět složitosti společenského života a dynamice skupin; 3. používat základní sociálně-psychologické znalosti v pedagogické praxi; 4. vyhledávat nové a využitelné znalosti v současné literatuře. Poslední úprava: VED832 (08.10.2013)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: VED832 (08.10.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 1 | 28 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
Účast na seminářích | 1 | 28 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 40 |
Zkouškový test | 60 |