|
|
|
||
Předmět je zaměřen na vytváření správných postojů k lidem se zdravotním a sociálním postižením, na získávání základních poznatků o možnostech a potřebách dětí a žáků s jednotlivými druhy postižení a způsobech jejich vzdělávání.
Poslední úprava: SVARCOVI (10.08.2013)
|
|
||
Základní literatura: ŠVARCOVÁ, Iva. Úvod do speciální pedagogiky. 1. Praha: VŠCHT Praha, 2015. ŠVARCOVÁ,I.Základy speciální pedagogiky. Praha: PARTA, 2012. Výuka k různosti: učební opora pro 2. stupeň základních škol, gymnázia a střední odborné školy, vč. škol speciálních, dostupnéna: http://www.nejsmevsichnistejni.cz/
Rozšiřující literatura: Můj spolužák... se specifickými potřebami. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 216 stran. ISBN 978-80-7435-479-3. JACOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování: studium: Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ, Učitelství v ZUŠ, SOŠ a konzervatoři ; kurz: Uvedení do speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 68 s. ISBN 978-80-7290-657-4. KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010, 120 s. ISBN 978-80-7368-917-9. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 453 s. ISBN 80-7367-091-7. HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0084-0. NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 978-80-7367-873-9. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. ISBN 9788024724782. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200806/contents/nkc20081796159_1.pdf BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6. BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ. Etnické komunity: Romové. Vydání první. Praha: FHS UK, 2013. ISBN 978-80-87398-45-6. LHOŤAN, Lukáš. Rozmanitostí proti předsudkům: Romové, Vietnamci, Muslimové a Ukrajinci v České republice. 1. vyd. V Pstruží: Lukáš Lhoťan, 2012. ISBN 978-80-904932-2-3. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (02.03.2016)
|
|
||
1. Speciální pedagogika a její podobory. Možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními potřebami, druhy speciálních škol a školských zařízení 2. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání. Inkluzivní školství 3. Vzdělávání žáků a studentů se specifickými poruchami učení. SPU a jednotlivé druhy, projevy SPU ve škole a v oboru chemie, sekundární projevy SPU, Příběhy lidí s SPU 4. Práce se žáky a studenty s poruchami chování. Typy problematického chování žáků na střední škole, problematické situace se žáky s poruchami chování ve škole, síť podpůrných opatření, kyberšikana jako nový fenomén 5. Vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením. Typy poruch zrakového vnímání, hlavní oblasti omezení, kompenzační pomůcky, nácvik pomoci lidem se zrakovým postižením, způsoby komunikace, podmínky pro úspěšnou integraci 6. Vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Typy poruch a jejich hlavní úskalí, hlavní oblasti potíží lidí s poruchami sluchu, potíže v běžné škole, integrace vs. separace, příprava na integraci, zásady práce se žáky se sluchovým postižením 7. Vzdělávání žáků a studentů s tělesným postižením a zdravotním znevýhodnění. Nejčastější typy tělesného postižení u integrovaných studentů, hlavní překážky při integraci a návrhy úprav, úpravy výuky v laboratořích, tělesná oslabení - omezení, která s sebou přináší, postup učitele při práci se žáky s tělesným oslabením 8. Vzdělávání žáků a studentů s narušenou komunikační schopností. Podstata narušené komunikační schopnosti a její příčiny, omezení v běžném životě a ve výuce, hlavní rizika v oblasti sociálních vztahů, Příprava integrace řáka s NKS 9. Vzdělávání žáků a studentů s poruchami autistického spektra. Dětský autismus - hlavní oblasti poškození, psychologickjý rozměr postižení autismem, možnosti vzdělávání - integrace vs. separace, Aspergerův syndrom - typické projevy, projevy ve výuce, úprava výuky chemie pro žáky s Aspergerovým syndromem 10. Vzdělávání žáků a studentů s národnostních a etnických menšin. Jazyková bariéra studentů - cizinců, interkulturní rozdíly mezi studenty, největší národnostní menšiny na českých školách, postoj českého školství k národnostním menšinám, vzdělávání žáků odlišního etnika v ČR 11. Vzdělávání žáků a studentů s mentálním postižením. Systém vzdělávání v ČR, možnosti integrace, specifika práce se studenty s mentálním postižením 12. Práce se žáky nadanými a mimořádně nadanými. Ientifikace nadaných studentů v chemii, specifika motivace nadaných žáků, možnosti vzdělávání a mimoškolní aktivity pro nadané v oboru chemie.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (02.03.2016)
|
|
||
https://e-learning.vscht.cz/course/view.php?id=62 Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (16.02.2016)
|
|
||
Studenti budou umět: Rozpoznat jednotlivé druhy postižení, znát systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, komunikovat s integrovanými žáky zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním a participovat na jejich vzdělávání. Poslední úprava: SVARCOVI (10.08.2013)
|
|
||
Žádné Poslední úprava: SVARCOVI (10.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.5 | 14 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
2 / 2 | 56 / 56 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 40 |
Obhajoba individuálního projektu | 20 |
Průběžné a zápočtové testy | 40 |