Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
Předmět je určen studentům, kteří plánují zahájení vlastní podnikatelské činnosti nebo se chtějí na této činnosti podílet. V průběhu předmětu budou seznámeni s požadavky kladenými na takovýto business plán i specifiky vlastního podnikání. Vše si prakticky procvičí při tvorbě specifického business plánu.
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
The course is intended for students who plan to start their own business or want to participate in this activity. During the course they will be acquainted with the requirements for such a business plan and the specifics of their own business. They practice practically everything when creating a specific business plan.
Výstupy studia předmětu - angličtina
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
Students will be able to characterise the conditions and entrepreneurial trends in the 21st century,evaluate a new business idea and develop a business plan (to select and use relevant information and methods to develop business plans, analyse risks and their impact on the feasibility of business plans).
Literatura -
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
D: VOLBERDA, Henk; VAN DEN BOSCH, Frans AJ; HEIJ, Kevin. Reinventing business models: How firms cope with disruption. Oxford University Press, 2018.
D: SPENDER, J.-C. Business strategy: Managing uncertainty, opportunity, and enterprise. Oxford University Press, 2014.
D: SAHLMAN, William Andrews. How to write a great business plan. Harvard Business Press, 2008.
D: MCKEEVER, Mike P. How to write a business plan. Nolo, 2018.
D: BERRY, Tim. The plan-as-you-go business plan. Entrepreneur Press, 2008.
D: ABRAMS RHONDA, M. The Successful Business Plan. Secrets and Strategies. 2003.
Poslední úprava: Scholleová Hana doc. RNDr. Ing. Ph.D. (16.12.2021)
R: MCKEEVER, Mike P. How to write a business plan. Nolo, 2018.
R: VOLBERDA, Henk; VAN DEN BOSCH, Frans AJ; HEIJ, Kevin. Reinventing business models: How firms cope with disruption. Oxford University Press, 2018.
A: SPENDER, J.-C. Business strategy: Managing uncertainty, opportunity, and enterprise. Oxford University Press, 2014.
A: SAHLMAN, William Andrews. How to write a great business plan. Harvard Business Press, 2008.
A: BERRY, Tim. The plan-as-you-go business plan. Entrepreneur Press, 2008.
A: ABRAMS RHONDA, M. The Successful Business Plan. Secrets and Strategies. 2003.
Sylabus -
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
1. Vlastní podnikání vs. zaměstnání, podnikání jako životní styl
2. Životní cyklus podniků a jeho kritické fáze, start-up, malé a střední podniky, velké společnosti
3. Charakteristika rodinných firem
4. Podnikatelský záměr, jeho účel a druhy, jeho vazby na jiné typy dokumentů
5. Různí příjemci podnikatelských plánů, jak napsat podnikatelský plán podle požadavků příjemce
6. Podnikatelské cíle, analýzy vnějšího a vnitřního prostředí, využití relevantních informací
7. Strategie a marketing, organizace work-flow, procesy a organizační struktura
8. Investiční rozpočet a zdroje na jeho financování
9. Kalkulace a scénáře, finanční plán
10. Finanční analýza a hodnocení efektivnosti podnikatelského plánu, rizika a jejich řízení
11. Získání investorů, prezentace výtahů, resumé a prezentace podnikatelského plánu
12. Hodnocení podnikatelských záměrů z pohledu investorů
13. Osobnostní rysy podnikatelů, přístupy k budování úspěšného podnikání
14. Současné trendy, průmysl 4.0, meziodvětvová spolupráce, triple/quadruple helix atp.
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
1. Own business vs. employment, entrepreneurship as a life-style
2. Life-cycle of enterprises and its critical stages, start-up, small and medium-sized enterprises, big companies
3. Characteristics of family businesses
4. Business plan, its purpose and types, its connections to other types of documents
5. Diverse recipients of business plans, how to write a business plan according to recipient’s requirements
6. Business objectives, analyses of external and internal environment, use of relevant information
7. Strategy and marketing, organising work-flow, processes, and organisational structure
8. Investment budget and resources to finance it
9. Calculations and scenarios, financial plan
10. Financial analysis and evaluating the effectiveness of business plan, risks and their management
11. Attracting investors, elevator pitch, resumé and presentation of business plan
12. Evaluating business plans from investors’ perspective
13. Personal features of entrepreneurs, approaches to build successful business
14. Current trends, industry 4.0, cross-sectoral cooperation, triple/quadruple helix, etc.
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
Požadavky na zápočet: aktivní účast, vypracování podnikatelského plánu v týmech.
Požadavky ke zkoušce: obhajoba vypracovaného podnikatelského záměru a ústní zkouška.
Poslední úprava: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
Requirements for a semester: active participation at the course, developing a business plan in teams.
Requirements for an exam: defence of the developed business plan and oral exam.