Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
Předmět se zabývá koncepty CSR, jejich teoretickým zázemím a praktikami používanými při jejich řízení v kontextu udržitelného rozvoje. Postavení nevládních organizací ve společnosti je významným bodem skupinové diskuse, protože charakterizuje role stakeholderů při vytváření CSR projektů. Předmět popisuje strategie CSR, jejich implementaci, řízení CSR a certifikační metody. Pozornost je věnována měření udržitelného rozvoje společnosti, CSR projektům a jejich vztahu k výkonnosti podniku.
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
The course deals with the CSR concepts, their theoretical background, and practices used in their governance in the context of sustainable development. The positions of non-governmental organizations in society are a significant point in group discussion as it characterizes stakeholders' roles in creating CSR projects. The course describes the CSR strategies, their implementation, CSR management, and certification methods. Attention gives to measuring sustainable corporate development, CSR projects, and their relations to business performance.
Literatura -
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
R: Caroll, A.B. (2016). Carroll´s pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility, 1(3), 8 p.
R: Jimenez, G.C., and Pulos, E. Good Corporation, Bad Corporation: Corporate Social Responsibility in the Global Economy. SUNY Fashion Institute of Technology. Open Suny Textbooks, 2016. [cit. 2020-02-12]. Retrieved from .
R: Stangis, D., and Valvoda Smith, K.The Executive’s Guide to 21st Century Corporate Citizenship: How your Company Can Win the Battle for Reputation and Impact. Emerald Publishing Limited, 2017. ISBN 9781786356789.
A: Kotler, P., and Lee, N. (2005) Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause. Hoboken. John Wiley & Sons. ISBN 0-471-47611-0.
A: Murray, A., Haynes, K., and Dillard, J. (2014). Corporate Social Responsibility: A Research Handbook. London. Routledge. ISBN 978-0-415-781718.
A: Porter, M.E., and Kramer, M.R. (2006). Strategy & Society. The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, December, 1-13.
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
R: Caroll, A.B. (2016). Carroll´s pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility, 1(3), 8 p.
R: Jimenez, G.C., and Pulos, E. Good Corporation, Bad Corporation: Corporate Social Responsibility in the Global Economy. SUNY Fashion Institute of Technology. Open Suny Textbooks, 2016. [cit. 2020-02-12]. Retrieved from .
R: Stangis, D., and Valvoda Smith, K.The Executive’s Guide to 21st Century Corporate Citizenship: How your Company Can Win the Battle for Reputation and Impact. Emerald Publishing Limited, 2017. ISBN 9781786356789.
A: Kotler, P., and Lee, N. (2005) Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause. Hoboken. John Wiley & Sons. ISBN 0-471-47611-0.
A: Murray, A., Haynes, K., and Dillard, J. (2014). Corporate Social Responsibility: A Research Handbook. London. Routledge. ISBN 978-0-415-781718.
A: Porter, M.E., and Kramer, M.R. (2006). Strategy & Society. The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, December, 1-13.
Požadavky ke zkoušce (Forma způsobu ověření studijních výsledků) -
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
1. Aktivní účast na přednáškách a seminářích, zápočtový test
2. Vypracování a prezentace seminární práce ve skupině 2-3 studentů + ústní zkouška
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
1. Active participation in lectures and seminars, credit test
2. Elaboration and presentation of a seminar work in a group of 2-3 students + oral exam
Sylabus -
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
1. Definovat specifikaci konceptu CSR: teoretický základ, podnikatelská etika, správa a pověst.
2. Upřesnit oblasti CSR a definovat Corporate Citizenship, Corporate Community Investment, Corporate Filantropie, společenská odpovědnost.
3. Charakterizovat postavení NNO ve společnosti a roli stakeholderů v CSR, popsat rozdíly mezi NNO v zahraničí a v ČR, postavení zájmových skupin jako jsou zákazníci, vláda a státní správa a média.
4. Metodika CSR strategie při přípravě firmy podle oboru podnikání a charakteru firmy - průzkum, stanovení priorit, propojení cílů firem, benefity.
5. Integrovat strategické CSR do firmy – oblasti CSR fungování firmy, CSR a zainteresované strany (akcionáři, zaměstnanci a další).
6. Popsat vztah mezi CSR a výkonností firmy: dopad CSR na dlouhodobý chod firmy ekonomickou stabilitu a výkonnost, pověst a hodnoty.
7. Identifikovat vztah CSR k životnímu prostředí, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (OSHA) a kvalitě řízení.
8. Řízení a certifikace CSR - systém a modely řízení CSR, integrace, CSR strategie, komunikace CSR, metody měření a benchmarkingu CSR projektů, kvalita řízení v oblastech CSR prostřednictvím certifikace jako ISO nebo EMAS.
9. Reporting a standardy reportingu (Corporate Sustainable Development nebo CSR reporty).
10. Charakterizovat společné projekty podnikání a NNO: formy spolupráce, společné projektové řízení, riziko řízení a komunikace.
11.Případové studie úspěšných a neúspěšných partnerství z ČR a zahraničí. Mezikulturní rozdíly.
12.Upřesnit zapojení zaměstnanců do tvorby CSR strategie a realizace CSR projektů.
13. Integrace CSR do HRM: jak mohou CSR projekty zacílit na rozvoj měkkých dovedností, vliv CSR aktivity na udržení a pracovní motivaci.
14.Případové studie CSR projektů propojujících podnikání s NNO.
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
1. To define the CSR concept specification: theoretical background, business ethics, governance, and reputation.
2. To specify the CSR areas and define Corporate Citizenship, Corporate Community Investment, Corporate
Philanthropy, Corporate Responsibility.
3. To characterize the position of NGOs in the society and the role of stakeholders in CSR, to describe
differences between NGOs abroad, and in the CR, the position of interest groups like customers, government and
state administration, and media.
4. The methodology of the CSR strategy in the firm preparation according to the business branch and character of
the firm - research, prioritizing, the firms' goals connection, benefits.
5. To integrate strategic CSR in the firm - the CSR areas of the firm's functioning, the CSR, and stakeholders
(shareholders, employees, and others).
6. To describe a relationship between the CSR and the firm's performance: the CSR impact on the firm's long-term
economic stability and performance, reputation, and values.
7. To identify the CSR relation to the environment, occupational health, and safety (OSHA), and quality
management.
8. The CSR management and certification - the system and models of the CSR management, integration, the CSR
strategy, communication of the CSR, methods of measuring and benchmarking of the CSR projects, quality
management in the CSR areas through the certification as ISO or EMAS.
9. Reporting and standards of reporting (Corporate Sustainable Development or CSR reports).
10.To characterize business and NGO joint projects: forms of cooperation, joint project management, risk
management, and communication.
11.Case studies of successful and unsuccessful partnership from the CR and abroad. Cross-cultural differences.
12.To specify employee involvement in developing the CSR strategy and doing CSR projects.
13.The CSR integration into HRM: how can CSR projects aim at the development of soft skills, the influence of CSR
activities on retention and work motivation.
14.Case studies about CSR projects connecting business with an NGO.
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
1. Aktivní účast na přednáškách a seminářích, zápočtový test
2. Vypracování a prezentace seminární práce ve skupině 2-3 studentů + ústní zkouška
Poslední úprava: Charvátová Dagmar Ing. Ph.D. (14.09.2023)
1. Active participation in lectures and seminars, credit test
2. Elaboration and presentation of a seminar work in a group of 2-3 students + oral exam
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Obhajoba individuálního projektu
0.1
4
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi