|
|
|
||
Cílem předmětu je představit studentům širší souvislosti dopadů informačních technologií a kybernetiky na společnost. Smyslem předmětu je rovněž vést studenty ke kritickému myšlení přesahujícímu hranice chemické kybernetiky. Předmět bude probíhat formou kombinace přednášek a diskusních seminářů založených na četbě relevantní literatury. Absolvování předmětu přivede studenty k citlivějšímu vnímání mezioborového prolínání technických a společenských témat.
Poslední úprava: Jirkovská Blanka (19.07.2021)
|
|
||
Absolvování předmětu přivede studenty k citlivějšímu vnímání mezioborového prolínání technických a společenských témat. Poslední úprava: Jirkovská Blanka (19.07.2021)
|
|
||
zakončení formou seminární práce (individuální nebo skupinová práce, přečtení tematicky relevantního článku a příprava otázek k diskusi, prezentace během výuky Poslední úprava: Jirkovská Blanka (19.07.2021)
|
|
||
Z: Rakowski, R., & Kowaliková, P. (2020). Společnost 4.0: technologie plná lidí. Ohře Media spol. s r.o. D: Bauman, Z. (2020). Tekutá modernita. Portál. D: Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: praxe nevzdělanosti : polemický spis. Academia. D: Beck, U. (2018). Riziková společnost: na cestě k jiné moderně (Třetí vydání). Sociologické nakladatelství. D: Kurzweil, R. (2006). The singularity is near: when humans transcend biology. Pinguin Books. D: Lorenz, K. (2014). Osm smrtelných hříchů civilizace. Leda. D: Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture (2.nd ed.). Wiley-Blackwell. D: Taleb, N. N. (2011). Černá labuť. Paseka. D: Foucault, M. (2009). Zrození biopolitiky: Kurs na Collège de France 1978-1979. Centrum pro studium demokracie a kultury. D: Sak, P., & Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál. Poslední úprava: Jirkovská Blanka (20.07.2021)
|
|
||
seminární forma, diskuse, kritické myšlení Poslední úprava: Jirkovská Blanka (19.07.2021)
|
|
||
Tematické okruhy: Okruh 1: Současná a budoucí IT společnost 1. Charakteristika soudobé společnosti skrze technologie – společnost sítí, informační společnost, průmysl 4.0, riziková společnost, tekutá modernita, individualismus 2. Co dnes dokáže umělá inteligence? Realita, utopie, dystopie.
Okruh 2: IT technologie a lidské tělo 3. Moderní IT v medicíně a jejich vliv na společnost, substituce úkonů zdravotníků (automatizace, expertní systémy) 4. Kyber tělo - augmentace, informační technologie a tělo
Okruh 3: Celospolečenské výzvy IT 5. IT a soukromí - sledování jednotlivců, uchovávání důvěrných informací, omezování svobody, digitální samota, bodové systémy, digitální dohled 6. IT a svoboda - kryptoměny, NFT, open data/access, darkweb, digitální vlastnictví
Okruh 4: IT napříč generacemi 7. Proměny životního způsobu generací za účasti moderních technologií, vnímání technologií napříč generacemi 8. Uplatnění technologií v generaci seniorů – funkce technologií, způsoby využití (monitoring, pomůcky, společníci)
Okruh 5: Vzdělávání a práce ve společnosti IT 9. Technologie v současném vzdělávání - hybridní formy výuky, on-line školství, digitální gramotnost (populace, žáků, učitelů), fenomén digitální demence 10. Proměny na trhu práce v důsledku nových technologií – digitalizace, robotizace práce, vznikající a zanikající povolání vlivem technologií, homeoffice, poznatky z pandemie, vize do budoucna, online práce, digitální nomádství
Okruh 6: Celospolečenská rizika IT 11. IT zločin, násilí a válka - kyberválka, kyberzbraně, etika umělé inteligence, kyberzločin, kyberšikana, kyber moc, kyber právo 12. Ekologické dopady/hrozby IT - získávání surovin, obměna hardwaru, zodpovědné programování, optimalizace aplikací
Okruh 7: IT a každodenní realita 13. Virtuální svět, virtuální realita, augmentovaná realita 14. Digitální self - online sebeprezentace, dramaturgie vlastního online světa, online konzumerismus Poslední úprava: Jirkovská Blanka (19.07.2021)
|
|
||
žádné Poslední úprava: Jirkovská Blanka (20.07.2021)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.5 | 14 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.2 | 6 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
2 / 3 | 48 / 84 |