|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy designu a designového myšlení uplatnitelnými v průmyslové a obchodní praxi a na úrovni strategického plánování v organizacích. Záměrem je představit studentům způsob myšlení a tvorby, který lze využít při navrhování produktů, služeb či systémů přispívajících k environmentální a sociální udržitelnosti. Design bude pojímán jako proces a koncepční činnost, kterou lze provázat s
metodami, jako je LCT (ekodesign), či s principy cirkulární ekonomiky. Zároveň kurz nabídne pohled na systémové a strategické myšlení v designu v kontextu uvažování o tranzicích v socio-technických systémech: od měřítka konkrétního produktu či služby se pozornost přesune ke komplexním souvislostem designu, průmyslu a obchodu. Kurz bude kombinovat frontální výuku (přednášky se seminárními prvky) s praktickými cvičeními a prací
ve skupinách.
Poslední úprava: Cibulková Jana (07.03.2025)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu bude průběžná aktivní účast a prezentace praktických výstupů v rámci kurzu. Poslední úprava: Kočí Vladimír (07.03.2025)
|
|
||
Studenti dostanou výběr relevantní literatury v podobě wordovských nebo pdf dokumentů. Poslední úprava: Cibulková Jana (07.03.2025)
|
|
||
metody Poslední úprava: Cibulková Jana (07.03.2025)
|
|
||
Ověření studijních výsledků bude formou prezentace kolektivního projektu reflektujícího znalosti a dovednosti nabyté ve výuce. Poslední úprava: Kočí Vladimír (07.03.2025)
|
|
||
1. Co je to design - Design jako tvarování a estetické zpracování výrobků. Design jako řešení problémů. Design jako koncepce umělého. Design jako „syntetický“ způsob myšlení. 2. Designové myšlení - Design jako nástroj tvorby inovací. Zaměření na uživatelské potřeby a širší kontextu průmyslové produkce či služeb. Agilní inovační proces. Design a strategie organizací. Dvojitý diamant. 3. Výzkum pro design - Výzkumné nástroje a metody v první části designového procesu dle dvojitého diamantu. Mapování aktérů, empatické mapování, rozhovory, persony, formulování designové výzvy apod. 4. Prototypování a testování - Designové nástroje a metody v druhé části designového procesu dle dvojitého diamantu. Value Proposition Canvas, Minimum-Viable Product, mockupy, storyboardy, testování s uživateli apod. 5. Udržitelnost v teorii designu - Pohled designérů a teoretiků designu na environmentální zátěž průmyslu a udržitelnost v navrhování (v minulosti a současnosti). Od zeleného kapitalismu k radikálnímu přehodnocení průmyslových či obecně civilizačních schémat. 6. Ekodesign - Ekodesign jako průnik designového procesu a procesu vyhodnocování environmentální zátěže výroby a spotřeby. Příklady ekodesignu. Příležitosti a limity (eko)designové praxe. 7. Cradle-to-Cradle Design - Navrhování pro cirkulární ekonomiku. Uvažování o odpadu a živinách. Příklady průmyslové a designové praxe dle principů cradle-to-cradle (od kolébky do kolébky). 8. Design systémů produktů a služeb (Product-Service Systems) - Systémový pohled na navrhování produktů. Nabídka a prodej funkce (služby) namísto produktu. Proměna vzorců vlastnictví a užívání věcí. Platformy a jejich vztah k udržitelnosti. 9. Systémové myšlení a systémové mapování - Systémově orientovaný design, System-Shifting Design, teorie pákových bodů, mapování a vyhledávání příležitostí pro intervence do komplexních systémů. 10. Teorie tranzice - Myšlení o tranzici (přechodu) v rámci socio-technických systémů. Mnohoúrovňová perspektiva a management tranzice. Radikální hnutí tranzice. 11. Strategický a tranzitivní design - Přístupy v designu usilující o hlubší změny v socio-technických a socio-ekologických systémech. Propojování měřítek od lokálního po planetární. Komunity a infrastruktury. Vyrovnávání se s komplexitou prostřednictvím designu. 12. Systémové inovace - Kultura, struktura a praxe socio-technických režimů. Dosahování systémových inovací prostřednictvím strategických, taktických a operativních činností a jejich kombinování v rámci navrhování intervencí. 13. Visioning a scénáře budoucnosti - Imaginace a spekulace o budoucnosti. Využívání foresightových nástrojů. Mapování budoucích trendů a horizontů pravděpodobných i preferovaných budoucností. Zapojení zainteresovaných komunit. 14. Backcasting a roadmapping - Nástroje a metody pro propojování myšlení o budoucnosti s navrhováním v současnosti. Identifikace dílčích kroků ke změně. Poslední úprava: Cibulková Jana (07.03.2025)
|
|
||
Absolventi předmětu se budou orientovat v základech teorie designového myšlení a systémových přístupech k designu jako hybateli společenských změn a tranzice směrem k environmentální a sociální udržitelnosti. Získají přehled o teoretických konceptech, metodách a nástrojích designového myšlení, designu pro udržitelnost či strategického a tranzitivního designu. Budou schopni uvažovat o designu jako o prostředku uvádění technických znalostí a dovedností do kontextu průmyslové a obchodní praxi. Zároveň budou schopni přemýšlet o designu v širším kontextu civilizačních změn a úsilí o tranzici v socio-technických systémech. Poslední úprava: Cibulková Jana (07.03.2025)
|