|
|
|
||
Kurz má poskytnout základní orientaci v problematice profesního a osobního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů (DVU). Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice. Kurz se zabývá kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje. Studujícím budou poskytnuty základní témata a možnosti, díky kterým je možné rozvíjet svoji profesní identitu. Poslední úprava: High Radka (10.03.2019)
|
|
||
Z: HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. 1. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1. Z: KAŠPAROVÁ, Vendula. Národní zpráva šetření TALIS 2013 [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2014, 65 s. [cit. 2015-04-30]. ISBN 978-809-0563-230. Z: RANKIN, Jenny Grant. First aid for teacher burnout: how you can find peace and success. New York: Routledge, [2017]. ISBN 978-1138655461. Z: STARÝ, Karel, Dominik DVOŘÁK, David GREGER a Karolina DUSCHINSKÁ. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 978-802-4620-879. Z: Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Z: Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.
D: BAREŠ, Milan. Podpora práce začínajících učitelů: (jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků): sborník. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2009, 41 s. ISBN 9788086956503. D: BOCHNÍČEK, Zdeněk a Jaromír HALIŠKA. Na pomoc pedagogické praxi: publikace pro vysokoškolské studenty učitelství a začínající učitele oborů přírodních věd, matematiky a informatiky. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 131 s. ISBN 978-80-210-6302-0. D: EURYDICE. Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. 2006. D: HEIKKINEN, Hannu L.T., Hannu JOKINEN a Päivi TYNJÄLÄ, ed. Peer-group mentoring for teacher development. London: Routledge, 2012. ISBN 0415529379. D: HEMMS, Kerry. Teacher's Field Guide: 7 Truths About Teaching to Help You Start off Strong, Avoid Burnout, and Stay in Love with Teaching. 1. New York: Morgan James Publishing, 2017. ISBN 978-1683501848. D: HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. D: JANÍK, Tomáš, Radka WILDOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Jana JAŠKOVÁ a Barbora ŠIMŮNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele. Pedagogika. 2017, 67(1), 4-26. DOI: 10.14712/23362189.2017.433. ISBN 10.14712/23362189.2017.433. Dostupné také z: http://www.scied.cz/index.php/pedagogika/article/view/433 D: KAŠPAROVÁ, Vendula, Anna HOLEČKOVÁ, Jan HUČÍN, et al. Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce, [2015], 85 s. ISBN 9788088087007. D: PÍŠOVÁ, Michaela a Karolina DUSCHINSKÁ. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 s. ISBN 978-807-2905-188. D: PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 9788072544745. D: PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7. D: RÝDL, Karel. Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?. Orbis scholae. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 2014(3). ISSN 1802-4637. Dostupné také z: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2014/2014_3_01.pdf D: VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-731-5082-4. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (22.04.2022)
|
|
||
Kurz je ukončen prezentací seminární práce, ve které studenti prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality a osobního přínosu.
Nutná je účast na seminářích (75%). Poslední úprava: High Radka (10.03.2019)
|
|
||
1. Základní pojmy a teoretická východiska profese učitele 2. Další vzdělávání učitelů v kontextu vzdělávání dospělých 3. Typy DVU, formy, metody a zaměření 4. Zdroje dalšího vzdělávání učitelů, MOOC 5. Mentoring a profesní podpora začínajících učitelů 6. Kritéria kvality vzdělávacího programu DVU 7. Specifika učitele a jejich vliv na výuku 8. Autodiagnostika učitele 9. Skupinová dynamika a klima třídy a její diagnostika 10. Stresory v učitelské praxi, syndrom vyhoření a jak mu předcházet 11. Školní poradenské pracoviště a jeho standartní činnosti 12. Profesní portfolium a jeho tvorba 13. Prezentace individuálního projektu I. 14. Prezentace individuálního projektu II.
Poslední úprava: High Radka (10.03.2019)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 1.5 | 42 | ||
Účast na seminářích | 1.5 | 42 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |