|
|
|
||
Předmět je zaměřen na pochopení základních rozdílů mezi metabolismem rostlin a ostatních organismů, zejména v oblasti využití energie, produkčních schopností a odezvy na stres. Cílem je připravit studenty na efektivní využití specifických výhod rostlin, od potravinářského průmyslu po ochranu životního prostředí, včetně využití či detekce geneticky modifikovaných rostlin. Fotosynthese jako klíčovému procesu pro život na Zemi je proto věnován zvláštní blok přednášek.
Poslední úprava: Macek Tomáš (21.08.2013)
|
|
||
Studenti budou umět: nalézt vhodnou rostlinu či kombinaci organismů pro cílené aplikace v biotechnologii, snižovat či ovlivňovat účinky stresu na rostliny, navrhnout metody přípravy nebo detekce nových geneticky modifikovaných rostlin, porozumět vzájemným souvislostem různých biologických metod pro dekontaminaci životního prostředí s pomocí rostlin. Poslední úprava: Macek Tomáš (21.08.2013)
|
|
||
Z: Buchanan B.B., Gruissem W., Jones R.L., Biochemistry & molecular biology of plants, American Society of Plant Physiologists, Rockville, 2015 Z: Voet D.,Voet J.G., Biochemistry, John Wiley & Sons, New York, 2004 Z: Kodíček M., Valentová O., Hynek R. Biochemie: chemický pohled na biologický svět. VŠCHT Praha 2015 Z: Macková M., Dowling D., Macek T., Phytoremediation and Rhizoremediation, Theoretical Background, Springer, Berlin, 2006 D: Macek T., Kotrba P., Svatos A., Novakova M., Demnerova K., and Mackova M., Novel roles for genetically modified plants in environmental protection. Trends in Biotechnology 26, 146-152, (2008) D: Vodrážka Z., Biochemie, Academia, 1996, 80-200-0600-1 D: Macek, T., Macková, M., Káš, J.: Exploitation of plants for the removal of organics in environmental remediation. Biotechnol. Advances (2000), 18 (1), 23-35 D: Kodíček M. Biochemické pojmy, výkladový slovník, VŠCHT Praha Poslední úprava: Macek Tomáš (25.01.2018)
|
|
||
Účast na přednáškách, příprava na zkoušku a její absolvování Poslední úprava: Macek Tomáš (15.08.2013)
|
|
||
1. Anatomie, cytologie a fysiologie rostlin (buněčná stěna, membrány, organely), příjem živin, transport v rámci celé rostliny 2. Příprava a využití explantátových kultur, kalusy, suspense, protoplasty, genetické studie, přenos signálu, produkce metabolitů, biotransformace, environmentální studie, aplikace v množení a šlechtění 3. Přeměny energie, fotosynthesa, respirace a fotorespirace 4. Metabolismus uhlíku (biosynthesa sacharosy, celulosy, škrobu, ligninu, lipidy, atd.) 5. Metabolismus dusíku, síry v rostlinách 6. Hlavní skupiny hormonů (auxiny, cytokininy, ethylen, abscisová kyselina, gibberelliny, brassinosteroidy, atd.), tvorba a degradace, účinky hormonů a regulátorů růstu 7. Receptory a mediátory přenosu signálu (G-proteiny a fosfolipidová dráha), protein kinasy, signální dráhy rostlinných hormonů 8. Biosynthesa některých významných přírodních látek, význam sekundárních metabolitů pro rostlinu a pro vztahy v prostředí, účinky na rostliny i člověka 9. Genom jádra, plastidů a mitochondrií, organizace, exprese, proteosynthesa a opracování bílkovin, cílení transportu bílkovin 10. Způsoby přenosu genů u rostlin, příprava transgenních rostlin 11. Geneticky modifikované rostliny, význam, rizika a výhody 12. Abiotický stres (nedostatek vody, zvýšená koncentrace solí, chlad, teplo, oxidativní stres), biotický stres, obranné mechanismy rostlin 13. Metabolismus organických látek, degradace, aktivace promutagenů, akumulace těžkých kovů, fytoremediace, rhizoremediace. Specifické aspekty ochrany rostlin, pesticidy, herbicidy 14. Senescence, programovaná smrt buňky, posklizňové změny, degradace chlorofylu Poslední úprava: Macek Tomáš (21.08.2013)
|
|
||
www.scopus.com http://apps.webofknowledge.com http://www.phytosociety.org Poslední úprava: Macek Tomáš (21.08.2013)
|
|
||
Biologie Biochemie II Poslední úprava: Fialová Jana (11.06.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 2 | 56 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 10 |
Zkouškový test | 60 |
Ústní zkouška | 30 |