Předmět Interpersonální komunikace se zabývá různými aspekty komunikace, které jsou spojeny s prací učitele, vzděláváním žáků (zejména dospívajících) i se školou jako organizací. Klíčovými tématy předmětu je komunikace verbální a neverbální, sociální interakce a vztahy i dílčí komunikační dovednosti a problémy řešené v pedagogickém a pracovním prostředí. Interpersonální komunikace se týká rovněž vztahů k vnějšímu prostředí školy, utvářením kultury a image školy.
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
The subject of the Interpersonal communication deals with various aspects of communication related to teacher work, pupil education (especially adolescents), and to the school as an organization as well. The key topics of the subject are verbal and nonverbal communication, social interaction and terms, also partial communication skills and difficulties solved in a pedagogic and working environment. Furthermore, the Interpersonal communication covers the relation to an external school environment - by creating culture and image of the school.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
Studenti budou umět:
Úspěšným zvládnutím předmětu získá student teoretické znalosti z oblasti interpersonální komunikace; bude schopen porozumět roli učitele v souvislostech komunikace a klíčových komunikačních dovedností. Bude připraven poznatky aplikovat v práci s třídou, řešit nespolupracující chování, znát a využívat nástroje komunikace s rodiči a veřejností.
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
Student will be able to:
After successful completion of this course, the student will have theoretical knowledge in the area of Interpersonal communication, should be able to understand the role of a teacher within the context of communication and key communication skills, will be ready to put his knowledge into practice during the work with a class, to resolve uncooperative behaviour, and also will be acquainted with the communication tools and will make use of them during communication with the parents and the public.
Literatura -
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
R: CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2003
R: DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace, Praha: Grada, 2001.
A: MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
R: CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2003
R: DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace, Praha: Grada, 2001.
A: Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003
Studijní opory -
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
Text n http://www.vscht.cz/koncovka - katedra
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
Auxiliary text on http://www.vscht.cz/koncovka - katedra
Sylabus -
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
1. Interpersonální komunikace - úvod do studia
2. Komunikační prostředky, komunikační kontext, komunikační prostředí
3. Neverbální komunikace
4. verbální komunikace
5. Interpersonální komunikace: konverzace, vztahy, úrovně komunikace
6. Styly komunikace
7. Specifika komunikace s dospívajícími žáky
8. Dialog, druhy rozhovorů
9. Řízení diskuse
10. Řešení konfliktů
11. Role komunikačních dovedností učitele v prevenci nespolupracujícího chování žáků
12. Komunikace s rodiči
13. Škola a komunita
14. Kultura a image školy
Poslední úprava: TAJ832 (21.09.2013)
1. Interpersonal communication - introduction to study
2. Communication means, communication context, communication environment
3. Nonverbal communication
4. Verbal communication
5. Interpersonal communication: conversation, terms, communication level
6. Communication styles
7. Specifics in communication with adolescents
8. Dialog, conversation types
9. Discussion control
10. Conflict solving
11. Role of the teacher communication skills (prevention of uncooperative behaviour of pupils)