|
|
|
||
Etika výchovy je profesní etika učitelského povolání. Cílem předmětu je při přiblížit studentům základní mravní hodnoty, mravní normy a mravní vztahy, s nimiž se setkají ve své pedagogické praxi. Poskytuje stručný přehled o vývoji etického myšlení a o hlavních etických koncepcích současnosti. Na praktických příkladech seznamuje studenty s řešením různých etických problémů v procesu výchovy a vzdělávání, s různými pojetími autority učitele a jejích limitů, s potřebou permanentní sebereflexe učitele a některými úskalími učitelské profese.
Studenti budou umět:
Správně používat etické termíny a pojmy, rozlišovat jednotlivé etické koncepce a jejich praktické aspekty, posuzovat a respektovat individuální zvláštnosti žáků, chápat etické kodexy pomáhajících i jiných profesí a rozpoznávat nebezpečí syndromu vyhoření.
Etika výchovy je profesní etika učitelského povolání. Cílem předmětu je objasnit studentům základní mravní hodnoty, mravní vztahy a mravní normy, s nimiž se setkají v pedagogické praxi. Poskytuje stručný přehled o vývoji etického myšlení a o hlavních etických koncepcích současnosti. Na praktických příkladech ukazuje studentům řešení různých etických problémů a situací ve vzdělávacím procesu.
Poslední úprava: SVARCOVI (09.08.2013)
|
|
||
Zápočet. 2 kredity Poslední úprava: SVARCOVI (09.08.2013)
|
|
||
Základní literatura: ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994. HENRIKSEN,J.O.,VETLESEN A.J. Blízké a vzdálené.Etické teorie a práce s lidmi. Brno: Albert 2000. ŠVARCOVÁ,I. Základy pedagogiky. Praha:VŠCHT , 2008, kap. 15 a 17.
Doporučená literatura: BREZINKA,W. Základy filosofie výchovy. Praha: Zvon, 1996. DOROTÍKOVÁ, S. Etika. Příspěvek k etice jednání. Praha: Karolinum, 2005. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. VYMĚTAL, J. REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dětem a dospělým. Praha: Portál, 2001. ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ARISTOTELÉS, Etika Nikomachova. Praha: Academia, 1996. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha:Triton, 2003. JANOTOVÁ, H. et al. Profesní etika. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.
ARISTOTELÉS: Etika Nikomachova. Praha: Academia, 1996. Poslední úprava: SVARCOVI (09.08.2013)
|
|
||
Základní etické pojmy Etika jako věda, morálka, mravnost, svědomí, kategorie dobra a zla, svoboda člověka. Mravní normy a mravní hodnoty. Axiologické problémy výchovy Sociální vztahy v procesu vzdělávání Lidský vztah jako součást profese. Mravní aspekty učitelské profese. Výchova a sebevýchova. Autorita učitele a její limity Respektování individuality žáka jako svébytného subjektu. Profesní etiky . Základní etické antinomie výchovy a vzdělávání Mravní vlastnosti učitele Úskalí učitelské profese Poslední úprava: SVARCOVI (09.08.2013)
|
|
||
http://www.vscht.cz/homepage/kuhv/index/predmety Poslední úprava: SVARCOVI (21.08.2013)
|
|
||
Studenti budou umět:
Správně používat etické termíny a pojmy, rozpoznávat a chápat různé etické koncepce a jejich praktické aspekty,chápat a respektovat individuální zvláštnosti žáků, znát různé etické kodexy a aplikovat jejich principy v pedagogické praxi.
Poslední úprava: SVARCOVI (09.08.2013)
|
|
||
Žádné Poslední úprava: SVARCOVI (09.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.5 | 14 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
2 / 2 | 56 / 56 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 20 |
Obhajoba individuálního projektu | 20 |
Zkouškový test | 20 |
Ústní zkouška | 40 |