|
|
|
||
Cílem ekonomiky vzdělávání je zdůraznění toho,že vzdělání je investice, která je motorem ekonomického růstu a zvyšování produktivity práce, investice, která přispívá k rozvoji osobnosti i celé společnosti a která redukuje sociální nerovnosti. Dalším cílem je vysvětlení vztahu mezi smíšenými veřejnými statky a veřejnými statky.Veřejnými statky při tom rozumíme takové zboží a služby, jejichž spotřeba je předmětem veřejného zájmu a z nějakého důvodu není možné ( nebo žádoucí), aby náklady na jejich spotřebu byly kryty individuálně na základě vztahů tržní nabídky a poptávky.
Z toho důvodu se předmět zaměřuje na vzdělávání a veřejný sektor v ekonomice,na makroekonomické schéma finančních toků v systému vzdělávání, rozlišování na individuální a společenské užitky a na měření nákladů a přínosů vzdělávání.
Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
|
|
||
Studenti budou umět rozlišovat pojem veřejných a soukromých statků a z toho plynoucí podíl soukromých a veřejných užitků vzdělávání,které se liší podle různých stupňů škol, typů vzdělávání a podle charakteru vzdělávání. Na základě toho budou vědět,že je nutné rozlišovat i společenské a soukromé výdaje ve školství.Budou umět zhodnotit investici do vzdělání a na mikroekonomické úrovni, pochopí toky peněz a jejich rozdělování ve školství.V neposlední řadě se seznámí s účetnictvím rozpočtových organizací. Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
|
|
||
Z Text k přednáškám poskytnutý prostřednictvím přenosného media (CD).
D SHEEHAN, J. The economics of Education. London, 1973. D RŮŽIČKOVÁ, R. Neziskové organizace, vznik, účetnictví, daně. Olomouc: ANAG, 2003. D FISCHER, W.A. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 2003. Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
|
|
||
1. Veřejné statky, jejich klasifikace a postavení vzdělávání v této oblasti jako smíšeného statku. 2. Zdroje a možnosti vzdělávání.Poptávka po vzdělávání.Nabídka vzdělávání. 3. Soukromá návratnost investic do vzdělávání. Společenská návratnost investic do vzdělání. Budoucí aspekty výnosů návratnosti investic do vzdělání. 4 Vzdělávání a ekonomický růst.Politika a prognózování v oblasti vzdělávání.Lidský kapitál. 5. Vzdělávání a lidská pracovní síla; trh práce. Poptávka a nabídka v oblasti profese „ učitel“.Směr politiky EU v oblasti vzdělávání. 6. Výdaje státního rozpočtu a problematika financování ve vzdělávacím procesu 7. Finanční toky ve školství. 8. Efektivnost a produktivita vzdělávacího procesu. 9. Zřizování škol a školských zařízení v ČR. Druhy finančních prostředků. 10.Financování státních, veřejných a soukromých škol. Regionální rozpočty ve školství. 11.Tvorba rozpočtu školy.Zdroje, ze kterých se sestavuje rozpočet školy. Struktura a členění rozpočtu školy. 12.Zásady čerpání finančních prostředků. 13.Účetnictví ve školství a hospodaření s majetkem.Podvojné účetnictví RO. Vnitřní předpisy o vedení účetnictví.Hlavní účetní výstupy. 14.Vybrané činnosti vedení školy v oblasti hospodaření.Výroční zpráva o činnosti.Výroční zpráva o hospodaření. Přehled činností ředitele školy.
Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
|
||
Žádné ( v ideálním případě mikroekonomie a makroekonomie). Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
2 / 2 | 56 / 56 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 50 |
Protokoly z individuálních projektů | 25 |
Průběžné a zápočtové testy | 25 |