Cílem ekonomiky vzdělávání je zdůraznění toho,že vzdělání je investice, která je motorem ekonomického růstu a zvyšování produktivity práce, investice, která přispívá k rozvoji osobnosti i celé společnosti a která redukuje sociální nerovnosti. Dalším cílem je vysvětlení vztahu mezi smíšenými veřejnými statky a veřejnými statky.Veřejnými statky při tom rozumíme takové zboží a služby, jejichž spotřeba je předmětem veřejného zájmu a z nějakého důvodu není možné ( nebo žádoucí), aby náklady na jejich spotřebu byly kryty individuálně na základě vztahů tržní nabídky a poptávky.
Z toho důvodu se předmět zaměřuje na vzdělávání a veřejný sektor v ekonomice,na makroekonomické schéma finančních toků v systému vzdělávání, rozlišování na individuální a společenské užitky a na měření nákladů a přínosů vzdělávání.
Poslední úprava: TAJ832 (20.11.2013)
The objective of economics education is to emphasize that education is an investment that is the engine of economic growth and productivity, investment that contributes to the development of personality and society, and to reduces social inequality. Another aim is to explain the relationship between mixed public goods and public goods .Public goods are such goods and services whose consumption is a matter of public interest and for some reason it is not possible (or desirable) to individually cover the cost of their consumpiton besed on the supply and demand market mechanism.
For this reason, the course focuses on education and the public sector in the economy, the macroeconomic scheme of financial flows in the education system, distinguishing the individual and social benefits and measurement of the costs and benefits of education.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
Studenti budou umět rozlišovat pojem veřejných a soukromých statků a z toho plynoucí podíl soukromých a veřejných užitků vzdělávání,které se liší podle různých stupňů škol, typů vzdělávání a podle charakteru vzdělávání. Na základě toho budou vědět,že je nutné rozlišovat i společenské a soukromé výdaje ve školství.Budou umět zhodnotit investici do vzdělání a na mikroekonomické úrovni, pochopí toky peněz a jejich rozdělování ve školství.V neposlední řadě se seznámí s účetnictvím rozpočtových organizací.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
Students will be able to distinguish the concept of public and private goods and the resulting share of private and public education benefits, which vary according to the different levels of education, types of education and character education. On this basis, they will know that it is necessary to distinguish and social and private spending in education.They will be able to evaluate the investment in education and at the microeconomic level, understand the cash flows and their distribution in schooling.Finally they will acguaint with accounting budgetary organizations.
Literatura -
Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
Z Text k přednáškám poskytnutý prostřednictvím přenosného media (CD).
D SHEEHAN, J. The economics of Education. London, 1973.
D RŮŽIČKOVÁ, R. Neziskové organizace, vznik, účetnictví, daně. Olomouc: ANAG, 2003.
D FISCHER, W.A. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 2003.
Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
R Text k přednáškám poskytnutý prostřednictvím přenosného media (CD).
A SHEEHAN, J. The economics of Education. London, 1973.
A RŮŽIČKOVÁ, R. Neziskové organizace, vznik, účetnictví, daně. Olomouc: ANAG, 2003.
A FISCHER, W.A. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 2003.
Studijní opory -
Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
Žádné.
Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
None.
Sylabus -
Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
1. Veřejné statky, jejich klasifikace a postavení vzdělávání v této oblasti jako smíšeného statku.
2. Zdroje a možnosti vzdělávání.Poptávka po vzdělávání.Nabídka vzdělávání.
3. Soukromá návratnost investic do vzdělávání. Společenská návratnost investic do vzdělání. Budoucí aspekty výnosů návratnosti investic do vzdělání.
4 Vzdělávání a ekonomický růst.Politika a prognózování v oblasti vzdělávání.Lidský kapitál.
5. Vzdělávání a lidská pracovní síla; trh práce. Poptávka a nabídka v oblasti profese „ učitel“.Směr politiky EU v oblasti vzdělávání.
6. Výdaje státního rozpočtu a problematika financování ve vzdělávacím procesu
7. Finanční toky ve školství.
8. Efektivnost a produktivita vzdělávacího procesu.
9. Zřizování škol a školských zařízení v ČR. Druhy finančních prostředků.
10.Financování státních, veřejných a soukromých škol. Regionální rozpočty ve školství.
11.Tvorba rozpočtu školy.Zdroje, ze kterých se sestavuje rozpočet školy. Struktura a členění rozpočtu školy.
12.Zásady čerpání finančních prostředků.
13.Účetnictví ve školství a hospodaření s majetkem.Podvojné účetnictví RO. Vnitřní předpisy o vedení účetnictví.Hlavní účetní výstupy.
14.Vybrané činnosti vedení školy v oblasti hospodaření.Výroční zpráva o činnosti.Výroční zpráva o hospodaření. Přehled činností ředitele školy.
Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
1. Public goods, their classification and status of education in this area as a mixed farm.
2. Resources and opportunities education.Demand after education.Supplay of education.
3. Private return to investment in education. The returns to investment in education. Future aspects of income return on investment in education.
4. Education and economic growth.Policy and forecasting in education.Human capital.
5. Education and human labor; labor market. Demand and supply in the profession of "teacher". Direction of EU policy in the field of education.
6. State budget and funding problems in the educational process.
7. Financial flows in education.
8. The efficiency and productivity of the educational process.
9. Establishment of schools and educational institutions in the country. Types of funds.
10.Financing state, public and private schools. Regional budgets in education.
11.Creation budget of school.Source assembling the budget of the school. Structure and classification of the school budget.
12.Principle use of funds.
13.Accounting in education and property management.Double-entry bookkeeping.Internal regulations on financial accouting.Main outputs.
14.Selected business schools in management.Annual activity report.Report of the Director of the school.
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
Žádné ( v ideálním případě mikroekonomie a makroekonomie).
Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
None (ideally mikroeconomics and macroeconomics).
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Účast na přednáškách
0.5
14
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi