• Studenti budou vědět, co jsou sociální inovace, a pochopí, jak mohou sociální inovace pomoci při řešení společenských problémů
• Studenti budou znát různé koncepty sociálních inovací v kombinaci mezi inovací, řešení společenských problémů, a vytváření udržitelných řešení
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
• The students will know what social innovations are and understand how they can help solve societal problems
• The students will know various concepts of social innovations in combining innovation, societal problem-solving, creation of sustainable solutions
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
Výstupy studia předmětu -
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je vypracování seminární práce, která bude mít podobu článku s cílem provázat teoretická východiska s aktuálními otázkami, nebo systematická rešerše literatury nebo analýza ve vymezené oblasti.
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
The condition for successful completion of the course is the elaboration of a work that will take the form of an article in order to make a theoretical basis with current issues, or systematic literature or analysis in a specific area.
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je vypracování práce, která bude mít podobu článku s cílem provádět teoretickou východisku s aktuálními otázkami, nebo systematickou literaturu nebo analýzu ve vymezené oblasti.
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
The condition for successful completion of the course is the elaboration of a work that will take the form of an article in order to make a theoretical basis with current issues, or systematic literature or analysis in a specific area.
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
Literatura -
• Brandsen, T., Cattacin, S., Evers, A., Zimmer, A. (2016). Social Innovations in the Urban Context, Springer.
• Hamalainen, T.J., Heiskala, R. (2007). Social Innovations, Institutional Change and Economic Performance: Making Sense of Structural Adjustment Processes in Industrial Sectors, Regions and Societies: Cheltenham, U.K. and Northampton, Mass.: Elgar.
• Logue, D. (2019). Theories of social innovation, Cheltenham, Edward Elgar.
• Mulgan, G. (2019). Social Innovation: How Societies Find the Power to Change, Bristol University Press, Policy Press.
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
• Brandsen, T., Cattacin, S., Evers, A., Zimmer, A. (2016). Social Innovations in the Urban Context, Springer.
• Hamalainen, T.J., Heiskala, R. (2007). Social Innovations, Institutional Change and Economic Performance: Making Sense of Structural Adjustment Processes in Industrial Sectors, Regions and Societies: Cheltenham, U.K. and Northampton, Mass.: Elgar.
• Logue, D. (2019). Theories of social innovation, Cheltenham, Edward Elgar.
• Mulgan, G. (2019). Social Innovation: How Societies Find the Power to Change, Bristol University Press, Policy Press.
Poslední úprava: Potluka Oto (16.12.2020)
Sylabus -
1. Teoretický kontext sociálních inovací
2. Formy sociálních inovací a jejich různorodost
3. Vznik sociálních inovací - typické mechanismy tvorby společenské hodnoty
4. Společenské problémy jako příležitost – globální a lokální dimenze, place-based
5. Politické, ekonomické, sociální a ekologické aspekty sociálních inovací
6. Co-production, co-creation a partnerství v demokratickém systému
7. Typické mechanismy tvorby společenské hodnoty
8. Sociální podnikání – formy, rozdíly oproti běžnému podnikání
9. Společenská odpovědnost podniků (CSR) - teoretické pozadí, kontextualizace obchodní etiky, řízení a reputace
10. Vztah mezi CSR a výkonem firmy - dlouhodobá ekonomická stabilita a výkonnost firmy, udržování reputace a hodnoty, vztah k ostatním funkcím firem
11. Řízení a certifikace CSR - systém a modely managementu CSR, integrace, strategie CSR, komunikace CSR, metody měření a benchmarking projektů CSR, management kvality v oblastech CSR prostřednictvím certifikace ISO nebo EMAS. Vykazování standardů.
12. Business leadership
13. Jak hodnotit úspěchy a nezdary sociálních inovací?
14. Metodika hodnocení sociální inovací a scaling-up
Poslední úprava: Potluka Oto (30.12.2020)
1. The theoretical foundations of social innovation
2. Forms of social innovations and their diversity
3. The emergence of social innovations - typical mechanisms of social value creation
4. Social problems as an opportunity - global and local dimensions, place-based issues
5. Political, economic, social and ecological aspects of social innovations
6. Co-production, co-creation and partnership in a democratic system
7. Typical mechanisms of social value creation
8. Social entrepreneurship - forms, differences from other business
9. Corporate social responsibility - theoretic background, business ethics contextualization, governance and reputation
10. The relationship between the CSR and the firm's performance – firm's long-term economic stability and performance, reputation and value maintenance, relation to the other firms' functions
11. The CSR management and certification - the system and models of the CSR management, integration, the CSR strategy, communication of the CSR, methods of measuring and benchmarking of the CSR projects, quality management in the CSR areas through the certification as ISO or EMAS. Reporting a standards of reporting.
12. Business leadership
13. How to evaluate success and failure of social innovations?
14. Methodology of evaluation of social innovations and scaling-up