|
|
|
||
Předmět je zaměřen na pochopení působení environmentálních polutantů na člověka a další organismy. V rámci předmětu jsou vysvětleny typy a mechanismy toxických účinků a faktory ovlivňující tyto účinky, dále biotransformace, exkrece, biodegradace a bioakumulace environmentálních polutantů. Náplň předmětu obsahuje základní rozdělení nejdůležitějších skupin environmentálních polutantů, jsou popsány jejich zdroje v prostředí, aplikace a negativní účinky na živé organismy. Součástí předmětu jsou i základy hodnocení ekologických rizik.
Poslední úprava: McGachy Lenka (23.01.2018)
|
|
||
Studenti budou umět: •Orientovat se ve všech typech toxických účinků, budou znát mechanismy působení xenobiotik v organismu, biotransformace a exkrece dále procesy biodegradace a bioakumulace. •Orientovat se v toxicitě a negativních účincích, široké škály dnešní době aktuálních environmentálních polutantů, na člověka a ostatní živé organismy. •Posoudit potenciální negativní efekty a rizika pro člověka vyplývající z expozice vybraným skupinám polutantů. Poslední úprava: McGachy Lenka (24.01.2018)
|
|
||
Zkoušková písemka v den zkoušky. Protokol z projektu a jeho prezentace. Poslední úprava: McGachy Lenka (25.01.2018)
|
|
||
Linhart, I., Toxikologie: Interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Praha, 2012, 978-80-7080-806-1.
Ming-Ho Yu, Humio Tsunoda, Masashi Tsunoda, Environmental Toxicology: Biological and Health Effects of Pollutants, Third Edition: CRC Press, New York, 2011, ISBN 9781439840382. Poslední úprava: McGachy Lenka (24.01.2018)
|
|
||
Zásady klasifikace: Procentuální podíl na výsledné známce je následující: Týmový projekt (zpráva k projektu, 20 %; prezentace týmového projektu, 20 %). Písemná zkouška, 60 %. Týmový projekt: Studenti vytvoří týmy o 2 studentech, aby společně pracovali na projektu, který bude zkoumat toxikant, u kterého existuje důvod k obavám z možných nepříznivých zdravotních dopadů na lidskou populaci. V druhé polovině kurzu si musí týmy naplánovat alespoň jednu schůzku s některým z vyučujících, aby diskutovaly o pokroku v jejich projektu. Pokud tato schůzka neproběhne, bude to mít za následek snížení známky projektu o 20 %. Písemná zkouška: Pro absolvování kurzu musí studenti složit písemnou zkoušku s minimálním počtem 50 % bodů.
Poslední úprava: McGachy Lenka (16.02.2022)
|
|
||
1) Dopad lidské činnosti na životní prostředí a lidské zdraví (globální změny klimatu, znečištění ovzduší, vody a horninového prostředí, odpady, environmentální onemocnění). 2) Výskyt toxických látek v životním prostředí (negativní vliv na životní prostředí a člověka, akutní a chronická toxicita - příklady). 3) Toxické účinky polutantů ŽP na rostliny a člověka (vstup, absorpce, typy a mechanismy účinků). 4) Faktory ovlivňující toxický účinek xenobiotik (fyzikálně chemické vlastnosti, dávka a koncentrace, způsob a časový průběh expozice, interakce polutantů, environmentální, biologické a výživové faktory). 5) Biotransformace a Exkrece, Biodegradace, Bioakumulace. 6) Znečištění ovzduší (anorganické plyny, prachové částice). 7) Environmentální polutanty - těkavé organické látky (ropné látky, polycyklické aromatické uhlovodíky, halogenované uhlovodíky). 8) Environmentální polutanty - těžké kovy a metaloidy. 9) Environmentální polutanty - persistentní organické látky (insekticidy, herbicidy, polychlorované bifenyly, polybromované bifenyly, dioxiny). 10) Environmentální polutanty - Endokrinní disruptory a zbytky farmak. 11) Karcinogenní a mutagenní environmentální polutanty. 12) Toxikologie nanomateriálů. 13) Analýza ekologických rizik - úvod do problematiky, charakterizace rizik, hodnocení dat, využití v praxi. 14) Prezentace a diskuze nad projekty. Poslední úprava: Kubová Petra (23.02.2018)
|
|
||
http://www.vscht.cz/uchop Poslední úprava: Kubová Petra (23.02.2018)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: McGachy Lenka (23.01.2018)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.5 | 14 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |