|
|
|
||
V posledních letech se začaly objevovat různé příčiny nedostatku některých základních surovin a zdrojů. Některé z nich, jako např. nedostatek vody a následně potravin měly svůj původ v klimatické proměně světa, jiné byly způsobeny epidemií coronaviru, narušením dopravní infrastruktury, spekulativními nákupy, nedostatkem dlouhodobé vize či investiční obtížností. Svět se tak poprvé od poválečné doby octl v situaci, kdy si uvědomil, že základem každé civilizace je voda, energie, potraviny a materiály a že součástí národní bezpečnosti je (1) fyzické zajištění těchto zdrojů a surovin, (2) udržení sociálního smíru a (3) šetrný, nízkoemisní vztah k životnímu prostředí.
Cílem kurzu je představit svět jako ekosystém, ve kterém civilizační stabilita primárně závisí na správném zvládání toků materiálů a energií, které začínají v reálném, fyzickém, „inženýrském“ světě, ale kombinují se s faktory psychologické, kulturní a sociální sféry.
Cílem studia je získat jak obecný přehled o zdrojích a surovinách a jejich civilizačních vazbách, tak konkrétní vhled do surovinové politiky ČR a přehledu místních i světových zásob rudních i nerudních surovin. Student tak získá povědomí o současném, dynamickém stavu využívání surovin a aktuálních trendech v zacházení se zdroji. Dále budou představeny možné scénáře vývoje dostupnosti surovin a rizika vázaná na zdroje, jako je voda či půda.
Poslední úprava: Kavina Pavel (02.05.2024)
|
|
||
Zápočet: elektronicky v předstihu den před zkouškou odevzdat esej na domluvené téma (buď podle zájmů studenta nebo na zadání). V obou případech je konzultace s pedagogy nutná a může proběhnout již na začátku semestru. Konzultace budou probíhat buď po skončení vyučování, anebo po vzájemné domluvě. ! Esej vytisknout, podepsat a přinést na zkoušku.! Poslední úprava: Kavina Pavel (02.05.2024)
|
|
||
Studenti dostanou výběr relevantní literatury v podobě wordovských nebo pdf dokumentů. Poslední úprava: Kavina Pavel (02.05.2024)
|
|
||
Zkouška: veřejná prezentace tématu eseje na max. 15-20 min, odpovědi na otázky týkající se tématu. Znamená to, že bude stanoven jeden zkouškový den, kterého se budou účastnit všichni studenti v roli posluchačů i přednášejících. Poslední úprava: Kavina Pavel (02.05.2024)
|
|
||
1. Globální vývoj a cesty k národní resilienci – vývoj pojmu, ekosystémová, klimatická, sociální resilience. 2. Klimatické scénáře, trendy a možná rizika. Klimatické změny a jejich dopad na kvalitu zdrojů a dostupnost surovin. 3. Energie a civilizační přechod - koncepce energetických otroků, Jevonsův paradox, Khazzoom-Brokesův teorém, EROEI – energetická návratnost, vývoj v oblasti zásob ropy (Light Tight Oil, běžný a břidlicový plyn, trendy současného vývoje). 4. Když selžou instituce – principy osobní, rodinné a komunitní připravenosti, typy krizí, rodinná připravenost, psychologické návyky, důležité věci a nástroje. 5. Půda a život civilizací - primární produktivita jako základní faktor kolapsu předmoderních civilizací, stručné dějiny zemědělství a pedologie (živiny, limitní prvky), potravinová situace antického Říma, současný stav, Haber-Boschova reakce, dějiny hnojení, trendy a výhledy, eroze, degradace a cesty k nápravě. 6. Biosféra a obnovitelné zdroje – biomasa, dřevo – kolik ho máme a co s ním můžeme dělat, budoucnost lesa, biogeochemické cykly, uhlíková pumpa, mikrobiální kolébky, nitrifikace prostředí, mykorhizní vztahy. 7. Voda a krajina - malý a velký oběh vody, planetární hraniční vrstva, tryskové proudění, blok omega, vysychající řeky, potenciální evapotranspirace (550 mm) versus průměrné srážky (650 mm), techniky zadržování vody v krajině od pravěku do dneška, tři segmenty s různými strategiemi zadržování: svahy, půda a říční krajina. 8. Potenciální energetické suroviny: geologický vodík, metanové hydráty a další perspektivní (či utopické) suroviny typu mořská voda, možnosti a naděje. 9. Pozvaná přednáška: Podle zájmu studentů si zajistím nějakého kolegu jako byl v minulém roce V. Wagner s modulárními reaktory a H. Beran s komunitní energetikou. Prostor pro diskuzi či návrat k tématům, která studenty zaujaly. 10. Resilientní urbanismus: jak vytvořit odolné město. 11. Diskuzní hodina, volné téma podle zájmu studentů a zaměření jejich prací. 12. Svět jako propojený systém, pokus o velký obraz světa a surovinová bezpečnost. Poslední úprava: Kavina Pavel (02.05.2024)
|