PředmětyPředměty(verze: 963)
Předmět, akademický rok 2024/2025
  
Sociální a speciální otázky inkluzivní edukace - M832009
Anglický název: Social and special aspects of inclusive education
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: zimní s.:4
E-Kredity: zimní s.:4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Lorenzová Jitka doc. PhDr. Ph.D.
Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D.
Klasifikace: Učitelství > Pedagogika
Pro tento předmět jsou dostupné online materiály
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojetím inkluze jako širšího sociální procesu podporujícího kohezi ve společnosti a vytvářejícího příležitosti k učení pro všechny. Studenti budou schopni kriticky posoudit relevantní podmínky pro inkluzivní edukaci z rámci školského systému a přístupy k žákům v rámci heterogenní třídy. Budou schopni aplikovat kritéria sociálního znevýhodnění a podpůrných opatření na životní situaci studujících, rozpoznat formy rizikového chování dětí a mládeže, diagnostikovat jejich příčiny a navrhovat preventivní výchovná opatření. Zorientují se v preventivním systému školy a dalších institucí. Dále se seznámí s přístupy k žákům/studentům se speciálními vzdělávacími potřebami a osvojí si schopnost komunikovat s nimi i s celou vzdělávací jednotkou (rodina, učitelský sbor, poradenská pracoviště). Seznámí se se systémem podpůrných opatření, tvorbou IVP a budou umět upravit vzdělávací obsah svého předmětu dle individuálních potřeb studenta. Pomocí praktických nácviků, zážitkových seminářů a analýzy videí se naučí připravit sebe a svou třídu na příchod a přítomnost žáka s SVP.
Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)

Zápočet:

Pro sociálně pedagogickou část:

Vypracování seminární práce v rozsahu 7-8 normostran (1.800 znaků/NS) s tématem sociálního znevýhodnění žáka/yně/studenta/tky, jeho diagnostiky a prevence, s hodnocením min. 75 %

Pro speciálně pedagogickou část:

Splnění všech povinných úkolů v e-learningu dle zadání na seminářích

Dobrovolné plnění průběžných úkolů před semináři (bonusové body do testu za každý úkol)

Pro obě části:

Povinná účast na výuce 75 %

Zkouška:

Závěrečný test, minimálně 75 %

Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (29.08.2024)
Literatura

Povinná:

  • Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. , BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M., 2016

Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Sylabus

1.Inkluzivní prostředí školy a diagnostické nástroje jeho zjišťování

2.Ohrožení žáka a studenta sociálním prostředím, problém socializace, sociálního fungování v podmínkách sociálního znevýhodnění v perspektivě školního systému a školní třídy

3.Rizikové chování dětí a mládeže, problematika sociálních deviací

4.Kriminalita mládeže, její specifika, systém ústavní a ochranné výchovy, povinnosti školy v ochraně dítěte

5.Role školy v prevenci rizikového chování, minimální preventivní program, školní metodik prevence

6.Metody a postupy primární prevence na vybraných příkladech (kyberšikana)

7.Spolupráce učitele, třídního učitele, asistenta pedagoga, sociálního pedagoga a metodika a prevence a výchovného poradce jako aktérů společného vzdělávání, případová konference jako metoda řešení problémů žáka

8.Inkluze a podpůrná opatření, spolupráce školy, ŠPZ a rodiny při nastavení PP a IVP

9.Práce se studenty se specifickými poruchami učení

10. Práce se studenty s poruchami pozornosti

11.Práce se studenty s poruchami autistického spektra

12.Práce se studenty s poruchami zraku a sluchu

13.Práce se studenty s tělesným postižením a

14. Práce s žáky s poruchami jazyka a odlišným mateřským jazykem

Literatura povinná:

část sociálně pedagogická:

LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika: věda, praxe a profese v souvislostech. Praha: VŠCHT, 2023.

LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika a rizikové chování (Studijní opora pro studijní program Učitelství chemie pro střední školy a pro kurz CŽV Učitelství chemie pro střední školy). Praha: VŠCHT, 2020

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření, k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015

MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. (Eds.), Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010

MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny, 2015

TOMKOVÁ, A., HEJLOVÁ, H., PROCHÁZKA, M., NAJMONOVÁ, M. Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: PedF JUCB, 2020.

NĚMEC, Z. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut, 2023

Část speciálně pedagogická

Bittmannová, L. (2019). Speciálně-pedagogické minimum pro učitele: co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Pasparta.

Fischer, S., Škoda, J., Doulík, P., & Vostrý, M. (2024). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální (3., rozšířené vydání). Stanislav Juhaňák - Triton.

Krejčová, L., & Hladíková, Z. (2017). Přírodovědné vyučovací předměty: žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni ZŠ (Vydání 2). DYS-centrum Praha z.ú.

Metodická doporučení MŠMT:

Rizikové chování ve školním prostředí – rámcový koncept (Příloha č. 7) k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28. Název: Kyberšikana a další formy kybernetické agrese. Autoři: K. Kopecký, R. Szotkowski (Centrum PRVoK PdF UP Olomouc).

Rizikové chování ve školním prostředí – rámcový koncept (Příloha č. 11) k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28. Název: Záškoláctví. Autoři: PaedDr. Miroslava Salavcová, Mgr. Vladimír Foist

ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Metodika k monitorování a vyhodnocování spravedlivosti vzdělávacího systému v ČR. Praha: Česká školní inspekce, 2022

Vyhlášky a zákony

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších novelizací.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších novelizací.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších novelizací.

Literatura doporučená

Část sociálně pedagogická:

BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.

JEDLIČKA, R., KLÍMA, J., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Triton, 2004.

KOLEKTIV AUTORŮ. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočská univerzita v Plzni, 2011

LORENZOVÁ, J. Ústavní péče jako předmět zájmu sociálních reforem. In Sychrová, A. (Ed.). Ústavní péče v resocializačním kontextu (58-91). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-756-8.

MAZÁNKOVÁ, L. Typologie výchovných potíží. Brno: IMS, 2007

SVOZIL, B., FOIST, V. Strategický management inkluzivní školy. Praha: Liga lidských práv, 2016.

PROKOP, D. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti

ŠOTOLA, J. et al. Systémová spojení: spolupráce jako nástroj překonávání důsledků sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, [2012]. 121 s. ISBN 978-80-87456-25-5.

VEČERKA, K. et. al. Sociálně patologické jevy u dětí. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2010.

VAŇKÁTOVÁ, E., VAŇKOVÁ, J., ČÁP, J., KREJČOVÁ, Z. Problémy se třídou? Praha: Raabe, [2012]. Dobrá škola. Třídní učitel. ISBN 978-80-87553-40-4.

ČERNÁ, A., DĚDKOVÁ, L., MACHÁČKOVÁ, H., ŠEVČÍKOVÁ, A. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4577-0.

LIBA, J. Zdravie, drogy, drogová prevencia: terminologický a výkladový slovník. 2., doplnené a rozšírené vydanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-555-1556-4.

ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.

Část speciálně pedagogická:

Maté, G. (2022). Roztěkaná mysl: původ a léčební poruch pozornosti (2. vydání, přeložil Viktor JUREK). PeopleComm.

Závěrková, M. (2018). O ADHD v dospívání a dospělosti. Pasparta.

SCHOVANEC, Josef. O kolečko míň: můj život s autismem. Vydání první. Praha: Paseka, 2014, 191 stran. ISBN 978-80-7432-497-0.

Krejčová, L. (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada.

Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (29.08.2024)
Zátěž studenta
Činnost Kredity Hodiny
Účast na přednáškách 0.5 14
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi 1.5 42
Příprava na zkoušku a její absolvování 1 28
Účast na seminářích 1 28
4 / 4 112 / 112
 
VŠCHT Praha