PředmětyPředměty(verze: 963)
Předmět, akademický rok 2024/2025
  
Sociální psychologie - M832024
Anglický název: Social psychology
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: zimní s.:4
E-Kredity: zimní s.:4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D.
Klasifikace: Učitelství > Psychologie
Pro tento předmět jsou dostupné online materiály
Anotace
Cíl předmětu: Student se seznámí se základními sociálně psychologickými poznatky, které souvisejí přímo nebo zprostředkovaně s pedagogickou činností. Osvojování těchto poznatků v teoretické rovině je spojováno s odkazy na jejich uplatnění v praxi, zejména pokud jde o individuální přístup k lidem, týmovou práci a kontakty s širší veřejností. Zvláštní důraz bude kladen na využití poznatků sociální psychologie v učitelské praxi.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (03.07.2024)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)

Závěrečný test znalostí, plnění průběžných úkolů

Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (03.07.2024)
Sylabus

1. Sociální psychologie jako vědní disciplína

2. Sociální percepce a kognice (atribuční procesy, chyby v sociální percepci v učitelské profesi, kognitivní disonance)

3. Malé sociální skupiny (vliv malé sociální skupiny na myšlení, chování a prožívání jedince, školní třída jako sociální skupina)

4. Postoje, stereotypy a předsudky (předsudky a stereotypy v učitelské roli)

5. Sociální interakce (sociální motivace, inhibice a facilitace a možnosti využití ve školním prostředí)

6. Sociální komunikace

7. Konflikty a jejich řešení

8. Prosociální chování a altruismus

9. Afiliace, atraktivita a láska

10. Konformita a poslušnost vůči autoritě (Nejznámější experimenty, Milgram a Zimbardo, praktický výstup pro učitelské povolání)

11. Osobní svoboda a odpovědnost jako psychologické kategorie (efekt přihlížejícího a rozptýlená odpovědnost, dopady v kontextu školy)

12. Agrese a násilí (agrese a frustrace, situační, biologické a osobnostní faktory agrese, faktory sociálního prostředí, sociální učení v kontextu školy)

13. Psychologie hromadného chování (davové a masové chování, proces deindividuace, prvky hromadného chování ve školském prostředí)

14. Závěrečné shrnutí

Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava (03.07.2024)
 
VŠCHT Praha