PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
  
Voda mezi mýtem a molekulou - V832015
Anglický název: Water Between Myth and Molecule
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2025
Semestr: letní
Body: letní s.:2
E-Kredity: letní s.:2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: 5
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Světlík Martin Karel Mgr.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Kurz zkoumá, co znamená poznávat „vodu“ – od mytického živlu po molekulární objekt – jako prostředek k pochopení obecnějších otázek filosofie vědy. Voda zde slouží jako konkrétní a mnohovrstevnatý případ, na němž studenti zkoumají klíčové problémy vědecké epistemologie, ontologie, metodologie a společenské odpovědnosti vědy. Kurz propojuje historické i současné přístupy, čímž podporuje kritické myšlení o tom, jak věda funguje, co znamená „vědecký fakt“ a jakou roli hraje věda ve společnosti.
Poslední úprava: Tomičová Markéta (18.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -

1. Docházka a účast: min. 70 % účasti, aktivní zapojení.

2. Krátký závěrečný test: 10–15 otázek (multiple choice + krátké odpovědi). Ověří znalost nejzákladnějších pojmů, autorů a myšlenek.

3. Argumentační text + prezentace: Student/ka si vybere jednu z připravených otázek/témat. Součástí tématu bude doporučený text (1–2 povinné zdroje), které musí prostudovat.

Výstup: argumentační text (cca 2 strany, pošle s předstihem), kde jasně zaujme postoj a použije alespoň jeden zdroj, prezentace (10 minut) shrnující hlavní body, následovaná diskusí. Pokud student nemůže prezentovat odevzdá delší esej (4–5 stran).

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (22.08.2025)
Literatura -

Povinná:

  • • Hasok Chang . Is Water H₂O?. : , , s. ISBN .
  • • Hasok Chang. Inventing Temperature . : , , s. ISBN .
  • Ian Hacking . Representing and Intervening . : , , s. ISBN .
  • • Bruno Latour . Science in Action. : , , s. ISBN .
  • • Bruno Latour & Steve Woolgar . Laboratory Life. : , , s. ISBN .
  • • Paul Feyerabend . Rozprava proti metodě. : , , s. ISBN .
  • • Peter Godfrey-Smith . Theory and Reality. : , , s. ISBN .
  • • Karl Popper . Logika vědeckých objevů. : , , s. ISBN .
  • • Gaston Bachelard . Voda a sny. : , , s. ISBN .
  • • Nancy Cartwright . How the Laws of Physics Lie, Nature’s Capacities. : , , s. ISBN .
  • • Aristotelés. O nebi, Fysika. : , , s. ISBN .
  • • David Hume . Zkoumání o lidském rozumu. : , , s. ISBN .
  • • Carl Hempel . Aspects of Scientific Explanation and Other Essays in the Philosophy of Science. : , , s. ISBN .
  • • Wesley Salmon . Scientific Explanation and the Causal Structure of the World. : , , s. ISBN .
  • • Phillip Kitcher . The Advancement of Science: Science without Legend, Objectivity without Illusions. : , , s. ISBN .
  • • Empedoklés. Zlomky. : , , s. ISBN .
  • • Jamie Linton . What Is Water?. : , , s. ISBN .
  • • Joan S. Davisová. Je voda víc než H2O?. : , , s. ISBN .
  • • Evelyn Fox Keller . Reflections on Gender and Science . : , , s. ISBN .
  • • Nancy Cartwright . How the Laws of Physics Lie . : , , s. ISBN .
  • • Bruno Latour & Steve Woolgar . Laboratory Life. : , , s. ISBN .
  • • Thomas S. Kuhn . Struktura vědeckých revolucí. : , , s. ISBN .
  • • Hasok Chang . We Have Never Been Modern Scientists . : , , s. ISBN .
  • • Ian Hacking . Do We See Through a Microscope?. : , , s. ISBN .

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
Metody výuky -

Výuka kombinuje úvodní přednášky s diskusí nad vybranými texty. Důraz je kladen na aktivní zapojení studentů – prostřednictvím prezentací, argumentačních textů a následné debaty. Součástí kurzu je samostatná příprava na základě zadané četby.

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
Požadavky ke zkoušce (Forma způsobu ověření studijních výsledků) -

Kurz je ukončen zápočtem. Podmínkou jeho získání je účast alespoň na 70 % výuky, úspěšné složení krátkého závěrečného testu a odevzdání argumentačního textu spojeného s prezentací (případně delší esej v případě nemožnosti prezentace).

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
Sylabus -

1 Co je voda? Co je věda? Rozlišení věc/pojem/metoda, věda vs. pseudověda, voda jako objekt poznání.

2 Voda jako symbol a živel. Voda v antice a mýtech, kulturní významy vody, živly.

3 Voda v alchymii a předmoderní chemii. Alchymistické vize vody, flogiston, pneuma, živá voda.

4 Vědecká revoluce a proměna látky. Newton, Boyle, Lavoisier – voda jako chemická složka.

5 Voda jako molekula. Vývoj vzorce H₂O, vznik vědeckého objektu, molekulární modely.

6 Měření vody. Nepřesnost, nejistota, vznik veličin jako „teplota“.

7 Vědecká metoda – mýtus a realita. Falsifikace, verifikace, kontextualita experimentů.

8 Příčinnost a voda. Příčinnost ve vědeckém myšlení a měření.

9 Fakta, která vznikají. Stabilizace poznání a sociologie laboratoře.

10 Vědecká argumentace a konsenzus. Vědecké vysvětlení, odborný konsenzus. Recenze, role soutěže a grantů.

11 Etika a zodpovědnost ve vědě. Etické problémy chemie, vědecké podvody, důvěra.

12 Voda jako veřejný problém. Kvalita vody, voda a politická rozhodnutí, environmentální spravedlnost.

13 Pluralita vod. Více "vod" – různé způsoby poznání vody.

14 Shrnutí a reflexe.

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
Studijní opory -

Povinná literatura (viz výše), moodle - prezentace z vybraných hodin

Poslední úprava: Cibulková Jana (06.06.2025)
Výsledky učení -

Student bude po absolvování předmětu umět:

  • rozlišit různé způsoby chápání vody (od mytického živlu po molekulární objekt) a zasadit je do historického a kulturního kontextu,

  • vysvětlit základní epistemologické, ontologické a metodologické otázky spojené s vědeckým poznáním,

  • popsat proces vzniku „vědeckého faktu“ a porozumět jeho sociálním a institucionálním podmínkám,

  • kriticky reflektovat představy o vědecké metodě, příčinnosti a objektivitě,

  • identifikovat etické a společenské dimenze vědy a vědeckého poznání, zejména v souvislosti s vodou a environmentální problematikou,

  • formulovat a obhájit vlastní argumentovanou pozici v písemné i ústní podobě,

  • zapojit se do informované debaty o roli vědy ve společnosti.
Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
Vstupní požadavky

Kurz je otevřen studentům všech oborů, předchozí znalosti z filosofie se nepředpokládají.

Požaduje se ochota číst a diskutovat odborné texty v češtině i angličtině.

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
Studijní prerekvizity -

Předmět nemá žádné formální prerekvizity.

Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
 
VŠCHT Praha