Předmět Historie chemie a materiálů je poměrně rozsáhlým úvodem do dějin chemie, chemické technologie a dějin technologie materiálů od prehistorie do 20. století. Cílem předmětu je, aby student získal ucelenou představu o vývoji dnešní chemie, která dnes obsahuje vedle klasických disciplín jako jsou anorganická, organická a fyzikální chemie i mnoho oblastí z tzv. materiálových věd a technologií a týká se jak organických tak anorganických materiálů.
Poslední úprava: Fialová Jana (02.01.2018)
The course History of chemistry and materials is a rather broad introduction into the history of chemistry, chemical technology and materials technology from prehistoric times to the 20th century. The objective of this course is to provide the student with an integral overview of the development of current chemistry, which today encomprises - apart from inorganic, organic and physical chemistry - many fields related to materials science and technology (inorganic and organic).
Poslední úprava: Fialová Jana (02.01.2018)
Výstupy studia předmětu -
Studenti budou umět:
Posoudit historický vývoj chemie jako celek očima chemika a aplikovat tyto znalosti k lepšímu a hlubšímu pochopení jednotlivých předmětů, se kterými se setká v dalším průběhu studia.
Používat znalosti získané v tomto předmětu jako základ pro získání univerzálnějšího vzdělání univerzitního typu a k rozšíření horizontu inženýrské výuky, které může v delším horizontu přispět k zvýšení celospolečenské prestiže chemického povolání obecně.
Absolvováním tohoto předmětu získá každý student rámcovou představu o vývoji chemie a nejdůležitějších materiálových technologií od prehistorie až do 20. století. Měl by být schopen časově zařadit nejvýznamnější objevy a vynálezy a chápat v hrubých rysech celkový historický vývoj oboru, který studuje. Nejnadanější studenti budou po absolvování předmětu navíc schopni do jisté míry posoudit oprávněnost Kuhnovy teze o struktuře vědeckých revolucí v chemii.
Poslední úprava: Fialová Jana (02.01.2018)
Students will be able to:
assess the historical development of chemistry as a whole from the viewpoint of a chemist and apply this ability for a better and deeper understanding of the different subjects that will follow in the course of their studies.
use the knowlegde gained in this course as a basis for obtaining a more universal, university type, education and for broadening the horizon of common engineering courses, which may on the long run contribute to enhancing the social prestige of chemical professions in general.
recall the historical sequence of the most important discoveries and inventions and to understand roughly the overall historical development of the subject they are studying; after passing this course every student will dispose of a historical frame of his subject, and the most gifted ones will moreover be able to form their own standpoint concerning Kuhn’s theses on the structure of scientific revolutions with respect to chemistry.
Poslední úprava: Fialová Jana (02.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -
Podmínkou zakončení předmětu je účast minimálně na dvou ze tří písemných zkouškových testů („písemek “), ve kterých bude vždy zkoušena pouze látka nových přednášek, které testu předcházejí. Neúčast na více než jedné z těchto písemek je automaticky hodnocena známkou „F“ (neprospěl/-a), tzn. v tomto případě nemůže student přijít na ústní zkoušku a nemůže tento předmět v daném školním roce zakončit. Průměr ze dvou nejlepších známek písemných zkouškových testů tvoří 50 % konečné známky. Ústní zkouška, na které bude zkoušena látka celého semestru, představuje dalších 50 % známky. Avšak v případě dvou písemek lepších než C si může student nechat průměr dvou nejlepších písemných zkouškových testů (v případě neceločíselných hodnot tu horší) uznat přímo jako konečný výsledek zkoušky a povinnost ústní zkoušky tím pro něj odpadá.
Poslední úprava: Pabst Willi (15.02.2018)
The necessary condition for completing this course is the participation in at least two (out of three) written classification tests, in which always only the content of the preceding lectures will be tested. Non-participation in more than one of these written classification tests is automatically classified as "F" (failed) for the whole course, i.e. in this case the student is not admitted to the oral exam and cannot complete this course in the given academic year. The average of the two best written test results represents 50 % of the final classification (mark). The oral exam at the end of the semester provides another 50 % of the final classification (mark). However, in the case of two written tests better than "C" the student is not obliged to do the oral exam, i.e. he or she may choose to skip the oral exam, in which case the average of the two best written tests (in the case of a non-integer average the worse) can be automatically be recognized as replacing the oral result.
Poslední úprava: Pabst Willi (15.02.2018)
Literatura -
Doporučená:
The history of chemistry, Hudson, John, 1992
A Short History of Chemistry, Partington, J. R., 1989
Volitelná:
Chemické prvky, historie a současnost, Engels, Siegfried, Nowak, Alois, 1977
Prvky očima minulosti, Zyka, J., Karpenko, V., 1984
Cesty chemie, od atomu v molekule k nanotechnologiím, Kratochvíl, Milan, 2009
Mendělejevův sen, putování po stopách prvků, Strathern, Paul, 2005
Struktura vědeckých revolucí, Kuhn, T.S., 1997
Kámen ve službách civilizace, Kužvart, M., 1990
Porcelán kolem nás, Chládek, Jiří, Nová, Ilona, 1991
Dějiny hutnictví železa v Československu - 1 Od nejstarších dob do průmyslové revoluce, Pleiner, R., Kořan, J., Kučera, M., Vozár, J., 1984
Historie sklářské výroby v českých zemích - I. díl (Od počátků do konce 19. století), Drahotová, Olga, Kirsch, Roland, 2003
Poslední úprava: Unger Uhlířová Tereza (09.07.2024)
Recommended:
The history of chemistry, Hudson, John, 1992
A Short History of Chemistry, Partington, J. R., 1989
Poslední úprava: Unger Uhlířová Tereza (09.07.2024)
Sylabus -
1. Prehistorie a starověk I: materiály a technologie (kámen, keramika, kovy, sklo)
2. Prehistorie a starověk II: materiály a technologie (sůl, pigmenty, organické látky)
3. Starověká přírodní filozofie a literatura týkající se chemie a materiálové technologie
4. Alchymie a přírodní filozofie raného středověku (helénistická a arabská fáze)
5. Alchymie a přírodní filozofie vrcholného středověku (latinská fáze)
6. Iatrochemie a poslední vrchol alchymie v 17. století
7. Renesanční literatura týkající se materiálů a chemické technologie
8. Flogistonová teorie a pneumatická chemie; vývoj technické chemie a materiálové technologie (kovy, sklo, keramika) od středověku do 18. století
9. Lavoisierova revoluce v chemii a Kuhnova teze o struktuře vědeckých revolucí; vývoj mineralogie a krystalografie
10. Základní koncepty moderní chemie; vývoj chemické terminologie a symboliky
11. Objev chemických prvků po Lavoisierovi (až k transuranům)
12. Termodynamika, statistická fyzika a fyzikální chemie v 19. století
13. Organické látky od starověku po novověk, organická chemie
14. Milníky chemie a materiálové vědy 20. století, Nobelovy ceny
Poslední úprava: Pabst Willi (19.10.2022)
1. Prehistory and antiquity I: Materials and technology (stone, ceramics, metals, glass)
2. Prehistory and antiquity II: Materials and technology (salt, pigments, organic materials)
3. Ancient classics of natural philosophy and literature concerning chemistry and technology of materials
4. Alchemy and natural philosophy of Hellenistic times and the early Middle Ages (Hellenistic and Arabian phase)
5. Alchemy and natural philosophy of the high and late Middle Ages (Latin phase)
6. Iatrochemistry and last wave of Alchemy in the 16th and 17th century
7. Renaissance literature concerning materials and chemical technology
8. Phlogiston theory and pneumatic chemistry; development of technical chemistry and materials technology (metals, glass, ceramics) from the Middle Ages to the 18th century
9. Lavoisier’s revolution in chemistry and Kuhn’s theses on the structure of scientific revolutions; development of mineralogy and crystallography
10. Basic concepts of modern chemistry; development of chemical terminology and notation
11. Discovery of chemical elements after Lavoisier (up to the transuranium elements)
12. Thermodynamics, statistical physics and physical chemistry in the 19th century
13. Organic materials since antiquity, organic chemistry
14. Milestones of chemistry and materials science in the 20th century; Nobel prizes
Poslední úprava: Pabst Willi (19.10.2022)
Studijní opory -
https://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/hist/
https://www.slideshare.net/kchtul/historie-chemie
Poslední úprava: Pabst Willi (21.02.2018)
https://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/hist/
https://www.slideshare.net/kchtul/historie-chemie
Poslední úprava: Pabst Willi (21.02.2018)
Studijní prerekvizity -
žádné
Poslední úprava: Fialová Jana (02.01.2018)
none
Poslední úprava: Fialová Jana (02.01.2018)
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Účast na přednáškách
1.5
42
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi