|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s kvalitativní a semikvantitativní fázovou analýzou. Hlavní náplní je naučit posluchače přípravu vzorku pro měření na práškovém difraktometru, naměření přáškového difraktogramu a kvalitativní vyhodnocení práškového difraktogramu programem HighScore Plus. Posluchači se naučí pracovat s programeme HighScore Plus a seznámí se s databází PDF4+.
Poslední úprava: Fialová Jana (04.01.2018)
|
|
||
Zápočet - vyhodnocení práškového difraktogramu programem HighScore Plus 3.0 Zkouška – písemná část - test, vyhodnocení práškového difraktogramu programem HighScore 3.0, ústní část Poslední úprava: Čejka Jan (20.02.2018)
|
|
||
D: Studijní materiály v elektronické podobě Poslední úprava: Kubová Petra (23.02.2018)
|
|
||
1. Historie a využití RTG záření. 2. Amorfní a krystalické, makroskopická definice krystalu, makroskopická souměrnost a bodové grupy, mezinárodní značení, minimální prvky. 3. Krystalová soustava=mříž, motiv, centrace, značení uzlů, směrů a rovin. 4. Přímá a reciproká mříž, prostorové grupy včetně šroubových os a skluzných rovin. 5. Izomorfie, polymorfie. 6. Základní teorie difrakce. 7. Atomová amplituda rozptylu. 8. Ewaldova interpretace Braggova zákona, struktur. amplituda, vliv rozmístění atomů. 9. Vznik RTG záření, vlastnosti spojitého a charakteristického spektra. 10. Zdroje RTG záření, monochromatizace a detekce RTG záření. 11. Metody studia práškových a polykrystalických látek. 12. Přesné měření mřížkových parametrů krystalických látek. 13. Kvalitativní fázová analýza. 14. Databázové systémy. Poslední úprava: Kubová Petra (23.02.2018)
|
|
||
http://www.xray.cz/krystalografie/ Poslední úprava: Fialová Jana (04.01.2018)
|
|
||
Studenti budou umět: Orientace v základní krystalografii. Zpracování a vyhodnocení difraktogramů v programu Highscore. Poslední úprava: Kubová Petra (23.02.2018)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.5 | 42 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |