Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -
Zápočet: aktivita na cvičeních a průběžné úkoly (30%), Case Study – Online marketingová strategie (70%)
Zkouška: Teoretické zvládnutí probíraných témat (v rozsahu přednášek, cvičení a povinné literatury) včetně praktické aplikace na konkrétních příkladech bude prověřeno písemnou zkouškou.
Poslední úprava: Fialová Jana (20.01.2020)
Credit: activity in seminars and ongoing tasks (30%), Case Study - Marketing analysis of the selected business entity and online communication strategy (70%)
Exam: Theoretical mastery of the topics covered (in the range of lectures, exercises and required reading), including practical application on specific examples will be tested by a written exam.
Poslední úprava: JILKOVAT (11.02.2021)
Literatura -
Z: JANOUCH, V. Internetový marketing. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4311-7.
Z: SEDLÁK, M. a P. MIKULÁŠKOVÁ. Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4383-4.
Z: KINGSNORTH, S. Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. 2nd Edition. Kogan Page. ISBN-13: 978-0749484224.
Poslední úprava: Fialová Jana (20.01.2020)
R: CHAFFEY, D., SMITH P. Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing. New York: Routledge. 2017.
R: HEINZE, A. et. all. Digital and Social Media Marketing. York: Routledge, 2017.
R: KOTLER, P. Marketing 4.0: Moving From Traditional to Digital. John Wiley & Sons, 2017.
R: WAITE, R. Online Business Startup: The Entrepreneur's Guide to Launching a Fast, Lean and Profitable Online Venture. Rethink Press Limited, 2015.
A: RYAN, D. Understanding Digital Marketing: Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation. Kogan Page, 2016.
Poslední úprava: Botek Marek (20.01.2020)
Sylabus -
1. Moderní formy marketingu v kontextu vývoje - nové nástroje, trendy a techniky marketingu. Vývoj chápání po roce 1989. Transakční, vztahový, content marketing a emoce v marketingové komunikaci.
2. Specifika marketingového a komunikačního mixu v online prostředí.
3. Historie a vývoj internetu, role internetu v dnešní společnosti - cíle organizace, propojení online a offline kampaní. Příklady z praxe.
4. Internetový marketing a jeho nástroje – vývoj, charakteristiky, cíle, mobilní marketing, internetový marketing.
5. Řízení vztahu s online zákazníkem. Základní sociodemografický profil uživatelů na internetu. Cílové trhy a zákaznické segmenty na internetu, targeting, positioning.
6. Webové stránky a jejich marketingová úloha – web a jeho typy, design webu, moderní trendy tvorby webových stránek. Analýza návštěvnosti webu. Příklady úspěšných webů.
7. Internetové vyhledávače (Google, Seznam) – role a význam vyhledávače, jejich role (placená, organická reklama), konverze a typy konverzí, optimalizace pro vyhledávače – SEO (lokální a technické), copywriting.
8. Formy internetové reklamy a jejich vývoj – emailová, textová, grafická, video, reklama, katalogy, modely platby za internetovou reklamu. Geo-marketing. PPC reklama, Display Advertising, Retargeting. Programatický nákup reklamy.
9. Social Media Marketing – komunita na internetu – sociální sítě a jejich typy (Facebook, Twitter, Youtube, Snapchat) v ČR a zahraničí, komunikace a placená reklama, práce s influencery (bloger, vloger, youtuber, atd.) a video reklama.
10. Měření dopadu kampaní na internetu a sociálních sítí na marketing a business.
11. Moderní marketingové techniky na internetu - Viral, Guerilla Marketing, Flash Mob, Ambientní Marketing, Advergaming.
12. E-shop a prodej na internetu - principy elektronického obchodování včetně typologie e-businessu (B2B a B2C), založení e-shopu, analýza podnikání e-shopu, bidovací strategie a nástroje.
13. Online Public Relations - oslovování veřejnosti prostřednictvím nových médií a sociálních sítí, digitální Media Relations (Celebrity PR, Product PR a Corporate PR).
14. Neuromarketing a moderní marketingové techniky - Event marketing, Product Placement, Private Labels, Retail Marketing a In-store marketing. Lobbying. Neuromarketing a možnosti aplikace, nástroje neuromarketingu.
Poslední úprava: Fialová Jana (20.01.2020)
1. Introducing to online marketing – definition, new tools and trends. Moving from traditional to digital marketing -transactional marketing, relationship, content and emotional marketing communication.
2. Marketing 4.0 in the digital economy, technologies development – internet, mobile phones, display advertising. Internet, internet as a sale tool, customer-service, communication, cost reduction and brand building tool.
3. Online marketing strategy – business planning, situation analysis, marketing strategy and tactics, proposals and change, online revenue models and controlling. Transformation to digital business and online marketing. E-shops and bidding strategy.
5. Online communication models – new website creation, launching. Current website auditing, design and topics. Google Analytics. e-CRM and database marketing - information processing models, relationship to customer lifecycle marketing, database and marketing automation, technologies, profiling, personalization, email marketing, control mechanism and statistics, cleaning the database and creating data for online campaign.
6. Human centric marketing- customer lifecycle communications – client segmentation, client insights creating, targeting and online positioning. Brand attraction.
7. Digital customer – customer buying process. customer profiles, reaching online customer, online relationship and loyalty. Communities and Social Networks. Motivation factors and customer insight, expectations.
8. Designing digital experiences - online corporate design, online value proposition, dynamic design and personalization, content strategy, interaction and mobile design and responsivity.
9. Social Media marketing – benchmarking, setting goals, social listening and online reputation management, content stories, social media optimization. Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Snapchat.
10. Traffic building - search engine (Google, Seznam), SEO (search engine marketing) optimization, copywriting and its techniques.
11. Online advertising – emailing, text advertising, graphic banners and PPC search marketing. Video advertising, catalogues, geo marketing. Display Advertising, banner advertising, native advertising. Retargeting, programmatic purchase.
12. Online Public Relations – basic rules, celebrity PR and blogging (vloger, youtuber), online partnership, viral marketing. Celebrity PR, Product PR and Corporate PR. Online media relations. Online brand strategy.
13. Managing online communication campaign –reviewing online marketing capabilities, implementing social CRM, budgeting for online marketing, business case for online marketing investment, change management for online transformation, marketing with analytics, campaign automation, implementing new channels system. Data quality and business security.
14. Neuromarketing and modern marketing techniques – online marketing research, online event marketing, Viral, Guerilla, Flash Mob, Ambient Marketing, Gaming.