|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnutí znalostí o pohybu a působení chemických látek v životním prostředí. Předmět tedy poskytuje zejména informace vzniku a osudu chemických látek v atmosféře, hydrosféře a pedosféře. Značná část pozornosti je věnována abiotickým a biotické environmentálním reakcím a rovnováhám. Absolvování předmětu umožní studentům poznat komplexní problematiku působení chemických látek ve všech složkách životního prostředí a poskytne informace o aktuálních trendech v ochraně životního prostředí.
Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
Studenti budou umět: Charakterizovat jednotlivé složky životního prostředí, popsat a vysvětlit vztahy mezi nimi Interpretovat osud chemických látek v životním prostředí Popsat a vysvětlit problémy spojené se znečišťováním všech složek životního prostředí, diskutovat možnosti nápravných opatření Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
Písemný test, při dosažení alespoň 50% následuje ústní zkouška. Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
vanLoon G.W., Duffy S.J., Environmental Chemistry: A global perspective, 3rd Edition, Oxford University Press, 2011, ISBN: 978-0199228867 Manahan S.E., Environmental Science and Technology: A Sustainable Approach to Green Science and Technology, Second Edition, CRC Press, 2006, ISBN 978-0849395123 Ibanez J.G., Environmental chemistry: fundamentals, Springer, 2007, ISBN 978-0387260617 Beard J.M., Environmental chemistry in society, 2nd edition, Taylor & Francis, 2013, ISBN 978-1439892671
Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
Písemný test, při dosažení alespoň 50% následuje ústní zkouška. Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
1. Úvod do environmentální chemie – abiotické a biotické složky životního prostředí a jejich vzájemné vztahy, osud chemických látek v životním prostředí
2. Základní fakta o hydrosféře, koloběh vody na Zemi
3. Znečištění vodních zdrojů: Problematické kontaminanty povrchových a podzemních vod (toxické kovy, perzistentní organické polutanty - rezidua léčiv, endokrinní disruptory, pesticidy, komplexotvorné látky, tenzidy aj.)
4. Znečištění vodních zdrojů: acidifikace vod a její důsledky (remobilizace toxických kovů, vyčerpání tlumivé kapacity), ovlivnění kyslíkového režimu
5. Mechanismy odstraňování znečišťujících látek z vodního prostředí (sorpce, odtěkání, srážení, biodegradace, fotodegradace)
6. Seznámení s geologií a pedodologií, charakteristika horninového prostředí, půdotvorné procesy, složení a vlastnosti půd
7. Fyzikálně – chemické procesy v půdě, základy hydrogeologie, návaznost na biologické procesy
8. Vybrané typy kontaminantů - vznik, charakteristika a distribuce v životním prostředí
9. Biotransformace chemických látek, typy biodegradačních reakcí, biotické environmentální rovnováhy
10. Atmosféra jako dynamický systém: chemické složení, fyzikální parametry a principy proudění vzduchu
11. Voda v atmosféře: tvorba oblačnosti, mechanismus vzniku srážek, reakce v kapalné fázi, reakce v čisté troposféře: hlavní reakční mechanismy, reaktivní částice a příklady nejdůležitějších reakcí
12. Antropogenní emise: přehled polutantů, jejich zdrojů a vlivu na životní prostředí, chemie tvorby smogu
13. Atmosféra jako filtr záření: chemie ozonu ve stratosféře, energetická bilance planety a mechanismus skleníkového efektu
14. Globální problémy spojené se znečišťováním životního prostředí Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
https://e-learning.vscht.cz/ Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|
|
||
Žádné Poslední úprava: Fialová Jana (10.05.2019)
|