|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnutí informací o vzniku, pohybu a přeměnách různých chemických látek v jednotlivých složkách životního prostředí - v atmosféře, hydrosféře a geosféře. Pozornost je zaměřena na studium chemických a biochemických procesů v životním prostředí, vliv znečišťujících látek na přírodní procesy. Studenti jsou seznámeni s hlavními environmentálními polutanty, aktuálními událostmi a trendy v ochraně životního prostředí. Předmět je rovněž orientován na otázky klimatických změn a jejich důsledků pro životní prostředí.
Poslední úprava: Kujalová Hana (02.05.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen písemnou zkouškou - testem, který je tvořen otázkami otevřenými, a to ze všech probíraných témat dle sylabu předmětu. Poslední úprava: Kujalová Hana (02.05.2025)
|
|
||
Manahan S.E.: Environmental Chemistry, Eleventh Edition, CRC Press, 2022, ISBN 9780367558871 Manahan S.E.: Environmental Science and Technology: A Sustainable Approach to Green Science and Technology, Second Edition, CRC Press, 2006, ISBN 978-0849395123 Ibanez J.G.: Environmental chemistry: fundamentals, Springer, 2007, ISBN 978-0387260617 Beard J.M.: Environmental chemistry in society, 2nd edition, Taylor & Francis, 2013, ISBN 978-1439892671 vanLoon G.W., Duffy S.J.: Environmental Chemistry: A global perspective, 3rd Edition, Oxford University Press, 2011, ISBN: 978-0199228867 Skácel F., Tekáč V.: Analýza ovzduší. 1.st ed. VŠCHT Praha, 2019, ISBN 978-80-7592-038-6.
Poslední úprava: Kujalová Hana (02.05.2025)
|
|
||
Zkouška sestává z písemné a ústní části. K ústní části lze přistoupit pouze po získání alespoň 50 bodů z písemné části. Hodnocení testu je standardní: 100 - 90 bodů - A, 89 - 80 bodů - B, 79 - 70 bodů - C, 69 - 60 bodů - D, 59 - 50 bodů - E, 49 - 0 bodů - F. Ústní zkouška je vedena formou dialogu na téma vybrané z předem poskytnutých okruhů zkoušky. Výsledná známka vychází z hodnocení písemné i ústní části zkoušky. Poslední úprava: Kujalová Hana (12.05.2025)
|
|
||
1. Úvod do environmentální chemie; náplň a význam předmětu 2. Znečišťující látky v hydrosféře a jejich transport v koloběhu vody; Toxické kovy ve vodách 3. Acidifikace povrchových vod; Nutrienty a důsledky jejich zvýšené koncentrace ve vodách 4. Radioaktivní kontaminace vod; Kyslíkový režim a samočištění povrchových vod 5. Organické znečištění vod, mikropolutanty, plasty a mikroplasty; Mikrobiální kontaminace vod 6. Struktura atmosféry a faktory ovlivňující kvalitu ovzduší 7. Voda v atmosféře, tvorba oblačnosti a mechanismus vzniku srážek 8. Plynné majoritní složky a znečišťující látky v ovzduší 9. Chemie ozonu a mechanismus skleníkového efektu 10.Charakteristika horninového prostředí, půdotvorné procesy, složení a vlastnosti půd 11.Fyzikálně–chemické procesy v půdě, základy hydrogeologie, návaznost na biologické procesy 12.Vznik, charakteristika a distribuce vybraných typů kontaminantů v geosféře 13.Biotransformace chemických látek, typy biodegradačních reakcí, biotické environmentální rovnováhy 14.Důsledky klimatických změn v životním prostředí
Poslední úprava: Kujalová Hana (29.04.2025)
|
|
||
https://e-learning.vscht.cz/ Poslední úprava: Kujalová Hana (02.05.2025)
|
|
||
Studenti budou umět: Charakterizovat jednotlivé složky životního prostředí z hlediska výskytu chemických látek, jejich přeměn a transportu; interpretovat osud chemických látek v životním prostředí; popsat a vysvětlit problémy spojené se znečišťováním jednotlivých složek životního prostředí, diskutovat možnosti nápravných opatření. Poslední úprava: Kujalová Hana (02.05.2025)
|
|
||
Žádné Poslední úprava: Kujalová Hana (02.05.2025)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.1 | 2 | ||
Účast na přednáškách | 1.5 | 42 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.9 | 25 | ||
4 / 3 | 97 / 84 |